onsdag 11 juni 2008

Ekolek - Riktigt bra leksaker!



Min tvååring har sedan december önskat sig en mjuk krokodil när han fyller tre år. Nu börjar det närma sig och jag försöker hitta bra alternativ. Därför skriver jag inte längre mest om tygblöjor utan leksaker är nu det jag intresserar mig för på webben.

I mitt sökande så hittade jag Ekolek som väljer sina produkter bland annat utifrån kriterierna, Ekologiskt, Hållbart Producerat , Återvunnet, Återvinningsbart, Närproducerat och Rättvisemärkt.

Jag tyckte om mycket men en av mina favoriter är nog ändå denna raket av kartong på bilden ovan. Kartonger i sig är ett fantastiskt roligt lekmaterial. Jag får många kartonger till min webbutik och de bidrar till en mängd lekar och byggen. Denna raket går dessutom att vika ihop och stuva undan mellan varven. Men även måla, tapetsera och låta stå framme i rummet året runt.

En annan favorit är deras kit; "Måla en eko-tshirt". Med vattenbaserde färger, ett återvunnet förkläde och en ekologisk tshirt att måla på. Det är något för mina barn som ser sin mor jobba med screentryck för fullt för tillfället. Den blivande treåringen kanske får måla sin egen krokodil, istället.

7 kommentarer:

  1. Hej! Ja, barnen älskar ju kartonger, den var ju riktigt fin också; raketen!
    Hälsningar
    Susanne

    SvaraRadera
  2. Visst är den : )

    Ha det bra!
    /pernilla

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vad kul det är att upptäcka att det finns fler med samma utgångspunkter som en själv i sitt företagande. Jag är också småbarnsmamma, student/lärare & ny egenföretagare....
    Jag driver en webbutik utifrån precis samma kriterier som dig fast med eko-prylar. Allt är inte ekologiskt än, men min ambition är det...
    Välkommen att kika in! // Malin.

    SvaraRadera
  4. Hej Malin!
    Det är faktiskt jätteroligt!
    Jättefina leksaker du hade!

    Får jag låna någon bild till min blogg?
    /pernilla

    SvaraRadera
  5. Hej, Pernilla.
    Självklart går det bra. Jag kan tipsa om dig på min blogg.:)

    Det är svårt att slå igenom utifrån att bryta traditionella könsmönster. Ju fler, desto bättre.

    Sommarhälsningar från Öland//Malin

    SvaraRadera
  6. Hej
    Tipsa gärna!
    Nu har jag lånat en bild, jag är så förtjust i denna hund.
    /pernilla

    SvaraRadera
  7. Uj detta var en gmmal kommentar, men vi minns den med glädje, eftersom jag tror du var den första att uppmärlsamma oss på nätet. Vi försöker vara duktiga och genomsöka nätet efter resterande spår av vårt gamla namn Ekolek. Numera heter vi ju Ekokul och finns på www.ekokul.se, men det vet du ju!

    SvaraRadera