måndag 3 maj 2010

Vårt hus av papp...

Bild; Ekoprylar

Jag har haft ett uppehåll i bloggandet; Vårt nyköpta hus med sitt nyrenoverade tak visade sig ha stora konstruktionsfel och vi har ett nytt tak nu.

Till följd av månader med hantverkare på taket och deras hammare, har vår bebis sovit i tjugominutersintervaller - Vi har tur att han så lätt somnar om vid bröstet! Därför är han nu också den tjockaste bebis vi någonsin sett. Kanske också den tjockaste som någonsin funnits...

Vi hade för avsikt att inte köpa ett hus med renoveringsbehov. Huset vi köpte behöver visserligen få tvättstugan från 70-talet uppdaterad, men det arbetet hade vi tänkt att betala för då min man jobbar 9-10 timmar om dagen och jag jobbar på helgerna.

Taket spräckte den planen och även vår budget. Det visade sig att en vägg är felkonstruerad och altanen brakade ihop av tyngden från snö, is och byggställning...

Jag drömmer ibland att vårt hus är gjort av papp som det fina på bilden - som är ett uppvikbart vykort som går att köpa via Ekoprylars Webbutik.

I alla fall har vi bestämt oss att se allt byggbråte på tomten som en resurs. Vi drar ut spikar och kommer att återvinna det mesta. Dessutom är det fantastiskt hur skräp kan fungera som inspiration. Många bra idéer är sprungna ur oreda och begränsad ekonomi...

Sen tänkte vi att vi får se renoveringen som vår träning och vår övervuxna trädgård som ett gym. Någon resa behöver vi inte heller närmaste åren, vi har ju ett exotiskt inslag av vår egen lilla Buddha här hemma - och vi gnuggar vår tjocka bebis mage för att få tur!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad fint & bra du skriver! Jag har "bara" ett barn, som är 2 år nu snart, och vi bor i lägenhet. & jag tycker det är styrigt att få tiden att räcka till! Så HEJA ER med barn OCH husrenovering också!!!
    Kanske behöver ni en liten semester snart?
    Jag jobbar på ett litet ekologiskt bed & breakfast i norra Östergötland. Jag vill inte alls låta som nån slemmig försäljare, jag vill bara tipsa dig om oss!
    Kolla vår blogg ekotur-rekotur.blogspot.com
    eller besök vår hemsida
    www.ekotur.se
    (om du vill - och har tid & lust, såklart!)
    Med vänliga hälsningar,
    Emma Sköld

    SvaraRadera
  2. Ojoj, det låter lite besvärligt, men du skriver ju ändå postivt, skönt att läsa... Lycka till med fortsättningen!

    SvaraRadera
  3. Emma Sköld; Oj, vad skönt det lät! Vilket mysigt jobb du har!!!

    Ekokul-Anna: Besvärligt var ett bra ord. Så känns det; jobbigt, men att det kommer bli bra : )

    SvaraRadera