måndag 22 november 2010

Tacka nej till giftiga leksaker i jul!


Ekopyssel gjorde mig uppmärksam på en tysk undersökning av farliga ämnen i leksaker. Jag använde mig av Googles översättning för att förstå innehållet; ett mindre antal leksaker har testats och det visade sig att även träleksaker innehåller ämnen som är skadliga för vuxna, vår miljö men främst för våra barn - eftersom de är så små och deras kroppar inte har vuxit klart ännu.

På en av bilderna av de giftiga leksakerna satt en av barnens dockor...

Svenska Naturskyddsföreningen har tipsat om att välja trä istället för plast och det känns så naturligt att det är så. Men sen spelar det så klart roll vilka färger och hur träet är behandlat. För mig som konsument är det tryggare att välja företag med stark miljöprofil, som satt sig in i hela produktionsledet och är lika mån om etik och hållbarhet som jag. 


Naturskyddsföreningen håller just nu på att gå igenom sortimentet i sin butik för att de har sålt produkter med farliga kemikalier. Tyvärr fanns var vår ettårings fågel en av de giftiga produkterna...

Så trots lång tids kännedom och medvetna val av leksaker har vi två leksaker som är rent ohälsosamma för våra barn. Hur många finns det inte då hos familjer som aldrig har tänkt tanken?


Maskeradpyjamasen på bilden, i jättefin kvalité, finns hos Magic Story.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar