måndag 27 februari 2012

Hållbar skötväska, som håller år efter år...


Bild; Outnet.se

När jag väntade barn trodde jag att skötväska var ett måste. När vi fått vårt första barn kände vi att det inte passade oss. Vi bytte den mot en vanlig väska som kändes stor och klumpig. Vi provade att vara utan men irriterade oss på att alltid packa blöjor och ombyten i tillfälliga lösningar.

När barnen fyllt ett år har de fått små Kånkenryggsäckar som snart användes som skötväskor. 

För oss är de perfekta i storlek, de går att fästa på vagnen eller bäras som ryggsäck när vi burit barn i sjal eller sele. De används även efter att barnen inte längre behöver skötväska och för det äldsta barnet som nu behöver en större modell på skolväskan, används Kånken för att förvara förlossningspapper, bb-armband och väl valda saker från hans första år. När barnen är vuxna kommer de att få tillbaka sina väskor fyllda med brädden av minnen. 

Alla Kånkenväskor klimatkompenseras dessutom och certifieras via WWF-stödda Gold Standard.
Så här tänker Fjällräven om bland annat sitt miljöansvar och oberoende kontroller av sin Uppförandekod - 

För bra skötväskor ska ju inte bara vara bra för ens eget barn, utan för alla barn...

2 kommentarer:

  1. Vi som gillat vår skötväska, gillar också kånken! E har en som hon ännu inte börjat använda, men det kan nog vara dags nu när hon inte behöver lika mycket prylar.

    SvaraRadera
  2. vilken fin idé! nu har vi redan skötväska, men jag tror bestämt jag lånar din fina idé och modifierar den lite till min lilla skrutt. =)

    SvaraRadera