tisdag 29 november 2011

Mina julfärger & barnens...


 Bild; Snyggt Igen
Bild; Snyggt Igen
Bild; Wilma & Friends

Även i år vill jag ha mörka julfärger, svart, mörkgrönt, granris och naturlig grå. 

Även i år blir jag nedröstad av barnen som vill ha rött, guld och ännu mer rött. De gräver i julpyntslådan och hittar mer än jag trodde var möjligt. De pyntar och jag säger att vi måste ju ha kvar lite att pynta med tills kvällen före julafton. De säger att man inte gör så och jag säger att det brukar vi ju alltid göra...

Jag har övergett vissa jultraditioner. Det vill säga, mina barn har ändrat vissa traditioner. Pepparkakshuset som tidigare var välgenomtänkt och gav en känsla av en fridfull liten stuga i ett vinterlandskap, numer är som en orkan av godis, kristyr och färg. 

I år är det inte bara ett hus utan består av tre byggnader; en stuga, en fågelholk och ett spöktorn. På gårdsplanen står en pepparkaksbil parkerad.

Mina finstämda tankar när det gäller julgranen har jag övergett. Den kommer att pyntas med röda och guldfärgade plastkulor vare sig jag vill eller inte. Jag tänker ha en egen liten bordsgran istället...

Trots våra olika smakinriktningar älskar jag den här månaden. Julklapparna är avklarade i November och i December pysslar, bakar vi och gör julgodis. Barnens engagemang gör allt så mycket roligare och juligare.

Och när min äldsta pekar på en knallröd, ekologisk duk ock säger; "Ser Du vad rött! Men ser Du inte vad Fint det blir!" 

Så ser jag ju det också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar