måndag 26 maj 2008

Sömmerska på Sri Lanka

Som jag skrivit tidigare så hade jag turen att vinna boken "Grön Design" från Svenska Naturskyddsföreningen. Nu har jag läst den och jag tycker den är väldigt intressant. Den tittar på mode och design ur så många olika perspektiv.

Ett viktigt kapitel är det som handlar om Dem Collective och textilindustrin. Den visar så tydligt på konsekvenserna av de val företagen gör. För en minimilön är inte samma sak som den minsta summa pengar det går att överleva på, en minimilön är det minsta som ett företag behöver betala sina anställda.

Men det är värre saker än så jag läser. Till exempel att en sömmerska på Sri Lanka har samma status som en prostituerad eftersom våldtäkterna på fabrikerna och i barackerna där de bor är så vanliga. Jag hittar inte ord...

Men tänker på hur viktiga våra val som konsumenter är, vad vill vi välja att betala för. Vad är viktigare; att handla så billigt som möjligt eller med respekt för människor och med målet att bidra till något bättre?

2 kommentarer:

  1. Hej! Obehagliga sanningar som vi alla borde känna till! Jag ska köpa boken.
    Hälsningar
    Susanne

    SvaraRadera
  2. Jag kan verkligen rekomendera den. Den är läsvärd, vill man ha "djupare" fakta om något ämne är det kanske inte rätt bok.
    Men det är en bra "ge bort"-bok till någon som man kanske skulle vilja blev lite mer intresserad av miljöfrågor, för den har så många ingångsvinklar.

    Kul att Du läser här!
    /pernilla

    SvaraRadera