onsdag 17 juni 2009

Sommarlov och Vinbärsbladssaft...


Min femåring har fått så fina miljövänligaskor från Ekogarderoben. Jag köpte även ett par till mig själv och tycker de är jättesköna!
Femåringen tycker att det är lite jobbigt med skosnören. men när vi bytte ut dem mot vanligt resårband så saknade han att träna på att knyta... så vi byter väl tillbaks igen...
Ett annat sommarskofynd gjorde vi på barnens dagis där köpte jag sandaler för tio kronor. Vi har ett Bazaarrum, där man lämnar urvuxna kläder och skor. Eller fyndar till priset av en tia, alternativt byter mot kläder man lämnar. Det fungerar väldigt bra eftersom alla barn är i ungefär samma ålder.
På dagisavslutningen bjöds det på jättegod Vinbärsbladssaft - utan bär, bara blad och citron. Hippiehäxan hade ett spännande recept på Syrensaft som jag också gärna provar i sommar. Men först;
Rosens Vinbärsbladssaft
ca 2 liter saft
tid; ca 20 min + 1 vecka i kylskåp
Du behöver;
1l vinbärsblad, hårt packade
3 citroner
1 1/2 l vatten
1 1/2 l socker
60g citron eller vinsyra
Gör så här;
Plocka vinbärsblad, lite här och där på busken. Viktigt att inte plocka busken "ren" på våren. Kan då bli få bär till sommaren.
Tvätta citronerna väl och skiva dem tunnt. Varva blad och citron i en bunke. (ej keramikkrus, syran kan lösa ut eventuell bly i glasyren.)
Koka upp vattnet och rör ner socker och citron- eller vinsyra. Passa noga så det inte kokar över. Häll den heta sockerlagen över citroner och vinbärsblad.
Täck kärlet och låt stå i kylskåpet ca 1 vecka. Rör om då och då.
Frys in saften eller häll i flaskor som får stå kallt.
Servera med is och några skivor citron + blad.
Nu stänger jag webbutiken några veckor. Som vanligt går det att beställa men ingenting skickas för än edvina öppnar igen.
Trevlig Sommar!
/pernilla

2 kommentarer: