fredag 11 september 2009

Ekologiska Hårdrockskläder - finns det?



Bild; Green Eyed Monster

Bild; Blingo


Bild; Blingo


Bild; Blingo


Bild; 667

Bild; 667
Jag vill att mina barn ska ha ekologiska kläder. Min femåring vill ha Hårdrockskläder...
I morse visade han mig sina Duns-tröjor och förklarade ovanligt pedagogiskt att de är Inte så hårdrockiga och jag håller med...
Han gick med på att fortsätta använda dem om vi ifortsättningen köpte riktiga Hårdrockskläder. Jag förstod att han tyckte att mitt senaste försök med att köpa Imps & Elfs och Nanoou från Hanazacka, By Richter från Busfröt inte var tillräckligt, även om jeansen från Petit Pure gick hem.
Jag lovade att se vad som fanns som var både eko och rockigt. Jag mindes att jag hade sett en Green eyed Monster-tröja hos Ekoreko och jag visste att Blingo brukar ha lite svarta kläder. Det svåra är att hans uppfattning om vad som är rockigt inte alltid stämmer ihop med mina - han är ett barn av Sin tid...
Sen kom jag ihåg tyska 667 som funnits sedan 2001 och tillverkar i Tyskland för att ha bättre koll på tillverkning och transporter. De har ett stort utbud av vad jag tror han tycker är hårdrockskläder. Så vi ska nog bli nöjda med framtida klädinköp båda två, iallafall tills han byter fas igen...
En sak som han tycker är Rockigt är batik. I somras när han inte ville använda ett gäng tshirtar som vi ärvt och köpt begagnade så lindade vi snören, gummiband och påsklämmor runt dem innan vi stoppade dem i tvättmaskinen och färgade dem.
Textilfärg kanske inte är det mest mijlövänliga men med tanke på hur mycket de därefter användes jämfört med om vi skulle införskaffat nya så lönade det sig absolut ur ett miljöperspektiv. För att inte tala om ett ekonomiskt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar