onsdag 30 september 2009

Hösten är här!


Bild; MammaBarn
Jag har äntligen fått plocka fram min MamaJacket igen. Jag har varit lite orolig att jag inte ska hinna använda den som gravidjacka då jag fick den i samband med att min yngsta var nyfödd.
Jag har ju en förkärlek för smarta saker som går att använda under längre perioder och denna jackan är en sådan. Först fäster man en extra panel som rymmer gravidmagen. När bebisen är född fäster man en annan panel som rymmer att man bär barnet på magen. Den går också att fästa på ryggen om man vill bära där istället.
När man inte bär barnet, eller om det somnat och man vill lägga ner det i en barnvagn eller dylikt, så tar man enkelt bort panelen och det ser ut som en vanlig jacka.
Med mitt förra barn använde jag den hela vintern. Den är av ull och andas. De kallaste och blåsiga dagarna la jag mina enorma yllebröstvärmare mot barnetsrygg. jag behövde ju inte dem eftersom jag hade en varm bebis som skydd mot eventuell mjölkstockning. För extra värme till mina armar hade jag benvärmare. Jag hade även små benvärmare till bebisens ben...
Det är inte speciellt svårt att göra en liknande jacka själv. Fram till nyligen har jag använt en vanlig jacka som jag har sytt en rak panel till. Jag har bytt den gamla dragkedjan till två nya så att jag enkelt kan sätta fast och ta bort det extra tyget.
Tygbiten är lika bred hela vägen och har gummiband som justerar om den ska ge plats för en gravid mage eller buret barn.
Om jag minns rätt var sybeskrivning till denna från Tyskland, jag hittar den omöjligt nu. Är det någon som vet vad jag menar för ni gärna lämna en kommentar med länk/bättre beskrivning.
...tack...
Läs mer om jackan hos MammaBarn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar