tisdag 6 oktober 2009

Om jag skulle välja mig en sjal...

Bild; Hildur.se



Bild; Burkina Faso Design


Bild; Fair Shape



Bild; Fair Lady

Bild; FairLady

Jag älskar att ha sjalar runt halsen. I början av varje sommar är det en period då jag känner mig naken, bar och att något saknas. Det är när sjalarna från att ha varit mjuka och gosiga förvandlas till varma , svettiga saker som kväver mig och jag tar ett uppehåll i mitt användade av dem...
Ändå, trots kvävningskänslan, genomgår jag en avvänjningsperiod - en vecka av saknad!
Ändå har jag inte så många sjalar och om jag skulle välja en ny sjal så skulle jag såkart i första hand välja en välja en av ekologisk bomull och som är rättvist produserad. I andra hand antingen ekologisk eller etiskt tillverkad genom något företag eller organisation som står för goda arbetsvillkor och har en god grundtanke.
För vår konsumtion är politik - glöm inte det! De företag vi lägger våra pengar på är de vars värderingar vi indirekt stödjer, även om de inte passar oss, egentligen...
Hildurs Righteous-sjal är tillverkad av 100% cashmere och Rättvisemärkt.
Ekogarderobens sjalar är av hampa och tillverkade utifrån miljö-och sociala riktlinjer.
Burkina Fasos sjal är inte ekologisk, däremot handvävd, etisk och med en genomtänkt affärsidé.
Fair Shapes sjal är både ekologisk och etiskt tillverkad.
Fair Ladys sjalar är inte ekologiska men de är etiskt tillverkade. Fair Ladys affärsidé är att stödja kvinnor mot fattigdom och för jämlikhet!

3 kommentarer:

  1. Oj så många bra julklappstips!! TACK!!//Ma

    SvaraRadera
  2. Instämmer med anonym - många bra julklapptips, både till klappar till mig själv och andra :) Älskar också sjalar och halsdukar och har de på mig jämt. Nästan.

    Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  3. Kul att ni gillade tipsen!
    /pernilla

    SvaraRadera