onsdag 28 oktober 2009

Det här med gosedjur...

Bild; EkoKul
Är det inte lite konstigt att kläder till barn, som inte är ekologiska, rekommenderas man att tvätta tre gånger för att få bort alla gifter innan man har använder dem. Samtidigt som de flesta Mjukisdjur inte går att tvätta överhuvudtaget. Istället för att tvätta dem ska man fukta dem lite på utsidan så att insidan, som jag vet inte vad den består av, inte blir blöt.
Dels är det konstigt för att gosedjur kan få ligga lika tätt mot barnens hud som kläder, gärna hela natten mot en varm kind.
Och vad gör man efter magsjuka och andra sjukdomar - slänger och köper nytt?
Ekokul har fått in massa nya mjukdjur till bra pris!
De lilla mjuka lammet på bilden känner jag speciellt att Bebisen i magen vill ha! Mjuk, Go och Giftfri!

6 kommentarer:

  1. Intressant poäng. Vi har köpt ett och annat gosedjur på POP, just för att de har varit tvättbara. Tänkte mest på magsjukedelen, men du har ju helt rätt med kemikalierna oxå. Kanon om det kommer fler tvättbara gosedjur.

    SvaraRadera
  2. Vilken fin och intressant blogg du har!!! Jag är själv mamma och väldigt intresserad av miljö och hållbar utveckling. Jag undrar om du skulle vara intresserad av att vara värdinna för en blingovisning eller komma på en hemmavisning hos mig? Hör gärna av dig till mig så kommer vi på något bra som passar.

    Vänlig hälsning
    Johanna
    johanna.sjodin@blingo.se

    SvaraRadera
  3. Enig med Johan - intressant poäng. Det är väl som med allt annat, slit o släng, som gäller. "Oj hoppsan, lite kräk på nallen? Ingen fara, vi kastar o köper ny"

    Annat var det förr, pappa tvättade min Rosa Pantern i Umeälven när jag kräkts på den på en camping-tur. Om den egentligen "gick" tvätta? Säkert inte.
    Men ren blev den :)

    Tack för tipset förresten, väntar några bäbisar i bekantskapskretsen så en tvättbar, giftfri nalle blir en bra present! :)

    SvaraRadera
  4. Jag struntar glatt i (o)tvättråden och kör djuren i tvättmaskinen. Det har gått bra hittills. Helt klart bör tillverkarna tänka om, för det är självklart att gosedjur behöver en riktig svängom i tvättmaskinen med jämna mellanrum!

    SvaraRadera
  5. Jag är inte i vanliga fall så snabb på att svara på kommentarer (det betyder inte att jag inte uppskattar dem) men nu tog det extra lång tid. Jag har varit så upptagen av att snusa bebis och allt som hör till...

    Nu känns det ju extra intressant med våra leksaker till följd av den rapport som kommit fram i dagarna.

    I sommras gjorde jag som Lena och tvättade alla djur i tvättmaskinen. De flesta klarade den behandlingen. Problemet var att torka de stora. Har man ingen torktumlare får man passa på när det är torrt och varmt väder istället : )

    Johanna; Jag har varit på jakt efter någon blingosäljare. Jag hör av mig!

    SvaraRadera
  6. Tackar för tipset nu ska kiden få bra gosedjur!

    Mvh
    Mart
    www.solamus.se

    SvaraRadera