fredag 20 november 2009

Med anledning av inlägget nedan...

... Först läste jag i Ekolekos nyhetsbrev att Danska miljövårdsstyrelsen rapporterat om att barn får i sig giftiga kemikalier via bland annat leksaker.

Sen tog de upp det på nyheterna och pratade om vikten av att vädra och damma, eftersom våra elprylar släpper ut så mycket...

Vad ska man göra som förälder för att skydda sina barn? Vi kan inte helt isolera dem från det samhälle vi lever i.

Jag tror att det är vår uppgift att begränsa de giftiga ämnen de utsätts för, att välja ekologiskt och begagnat i så stor utsträckning som möjligt.

På nyheterna tipsades det om att tvätta kläderna noga innan man tog på dessa på barnet. Det är ju bara en kortsiktig lösning - gifterna försvinner inte, de finns kvar i vår miljö och hamnar tillslut i maten vi äter.

Att det är så här är i sig ingen ny nyhet. Men det som är bra är att det tas upp och visas i en kanal där fler människor tittar och kan ta till sig om detta.

Länkar från Ekolekos nyhetsbrev; Läs mer här och här!

Och för giftfria, miljövänliga leksaker; Besök Touffie, Ekokul och Ekoleko!

5 kommentarer:

  1. Usch vad obehagligt. Nu kryper det i mig.

    SvaraRadera
  2. Det är inte trevligt..
    Nu ska jag passa på att vädra, damma och dammsuga lite : )

    SvaraRadera
  3. Tack för det här inlägget!

    Det är så sant att gifterna inte mirakulöst bara "trollas bort" bara för att man eventuellt lyckas få ut (det mesta av) dem ur kläderna.

    Det är så få människor som orkar / vill / kan se de stora perspektiven.
    Tack för att du är en av dem!
    Du behövs!

    SvaraRadera
  4. Ekomuppen: Tack, men jag är inte alltid helt värdig ditt beröm. Jag skulle kunna göra så mycket mer...
    Jag är hård när det gäller kläder men gör undantag kring ekomat, speciellt i slutet av månaden.
    Vi skulle inte ha råd att leva helt som vi egentligen skulle vilja.
    Men en vacker dag kommer vi det!

    SvaraRadera
  5. Ekomuppen; Fin blogg du har! ...glömde jag att skriva...

    SvaraRadera