onsdag 25 november 2009

Barnens Önskelista

Bild; Touffie
Bild; Ekokul

Bild; Ekoleko


Bild; Ekokul



Bild; Touffie
Bild; Touffie

Fyraåringen önskar sig ett dataspel; Dora utforskaren, i julklapp. Han önskar sig även hennes apa och Dora som robot - en talande docka i hårdplast som finns på mataffären där vi brukar handla. Den är egentligen avsedd för mycket yngre barn, men våra barn har inte haft något liknande. Leksaker av plast, med batterier och ljud är väldigt coolt, även om de är tänkta till 1 - 2 åringar...
Han önskar sig även rosa och lila grejer och gärna en rosa walkie talkie.
Femåringen önskar sig en elgitarr. Det har han önskat sig i ett halvår. Han har spelat så mycket luftgitarr att jag har börjat se över vad det finns för elgitarrer för barn - alla är av plast och går på batteri... de är inte i min smak, som barnen brukar säga. Speciellt inte efter att jag fått höra att elprylar ger ifrån sig giftiga kemiska ämnen.
Så jag tänker att det kanske är bättre att köpa en riktig elgitarr, avsedd för barn. De borde ju vara mindre plast och av bättre kvalité? Jag har hittat denna med inbyggd förstärkare. Men kommer den att hålla? Han vill gärna gå musikskola och lära sig spela på strängarna, gärna på badhuset om det är möjligt...
Han vill hellre lära sig spela på strängarna än att ha en elgitarr man kopplar till datorn!!
(Han vet redan vad han ska säga för att få mig att överväga dyra alternativ som innefattar ström...)
Sen önskar han sig tejp, lim och hårdrockiga grejer. På sin önskelista har han även skrivit att han vill att jultomten delar ut presenter till alla barn och att lillebror får 100 prinsessiga saker. Han vill ha en giftspindel och en egen önskestjärna.
Fyraåringen vill ha ett träd av returpapper, båda vill ha varsin grävskopebyggsats och kritor för att måla på tyg med. De vill ha mer Happy Mais och en sopbil för källsortering.
De önskar sig en rymdraket av kartong. Jag försökte få Fyraåringen intresserad av ett kartonghus istället. Men Nej, han vill fortsätta samla toarullar för att bygga sig ett eget... som han kan gå in i. Ni kan ju tänka er hur less jag är på att det ligger toarullar överallt..
De önskar sig även spel och puzzel.
Nästan lika mycket som en elgitarr önskar Femåringen sin en robotbyggsats eller något annat av Ekokul fina Experiment.
Minsta lillebror, fyra veckor, vet vi inte riktigt vad han önskar sig. Han trivs i ullkläder och det är något som vi inte har så mycket av i storlek under ett år. Gärna ekologisk ull... (barn/babykläder - many months)
Kan man önska sig Heveanappar av naturgummi, gärna med napphållare. För övrigt tycker jag mycket om Miss Tomboys ekokläder. Och denna heldräkt hos Ecoloco!
Kan man önska sig Tygblöjor? Det finns ju så många fina!
Eller en rättvis Mobil (under barn) - det har Femåringen varit noga med att bebisar behöver. Nu har vi en tillverkad av elefantbajspapper! (under papper)
Vår kräsna Ceasar - han önskar sig Godis!

5 kommentarer:

  1. Härlig ekoönskelista! Hoppas ni får en underbar advent :-)
    Loa

    SvaraRadera
  2. Om jag skulle köpa en elgitarr till barn skulle jag kolla på Kalikå (dom har dom tyvärr inte på nätet, men har haft i butik i flera år). Dom har elgitarrer för barn som funkar som en riktigt och går att spela på, riktiga gitarrmickar, stämskruvar osv. Inte ingbyggd förstärkare, men funkar att koppla in till en riktig förstärkare och är alltså mer som ett första steg mot att spela på riktigt. Den där du länkade till... tror jag inte så jättemycket på.

    SvaraRadera
  3. Så många bra tips :) Hade tänkt mig att köpa något eko till min brorsdotter, så bra att få några tips (har inte så stor koll på barn grejer annars).

    Grattis till tillskottet förresten :)

    SvaraRadera
  4. ecoloco; Tack detsamma!!

    Anonym; Tack för tipset! Jag hittade en bild på en gammal blogg - de ser jättefina ut. Har mailat dem (och ska be moster gå och titta på dem)

    Emma; Vi fick ett bra tips från din blogg när ni hade tegelstenar på vedspisen för att lagra värmen. Min man ha lagt stora fina stenar under vår, de lagrar värme riktigt bra : )

    SvaraRadera
  5. Jag har aldrig använt barnolja till min lilla kille. Han har fått rapsolja eller mandelolja i badvattnet. Fungerar hur bra som helst. Rapsoljan kan även användas på rumpan om den börjar bli röd, då den har antiinflammatoriska egenskaper.

    SvaraRadera