tisdag 31 augusti 2010

Trasiga avlopp och billiga kläder...


I somras gick vårt avlopp sönder och vi fick diska i handfatet på toaletten. 

Det är krångligt att diska porslin för fem personer, alla måltider och mellanmål. För att inte tala om hur ohygieniskt det känns när den rena disken står och torkar bredvid toastolen. 

En tanke slog mig; Det här kunde varit mitt liv, min vardag. Inte bara två veckor i somras utan varje dag. För hur många kvinnor står inte och diskar familjens disk på ett utrymme mindre och smutsigare än mitt. Kanske har de även fler barn och bor tillsammans med föräldrar eller svärföräldrar.

Väldigt många förvärvsarbetar dessutom, kanske är de till och med de som försörjer familjen och har huvudansvaret om hushållsarbetet. 80% av världens textilarbetare är kvinnor väldigt många lever i ett sammanhang som är större än att bara vara arbetare. 

Det kunde ha varit mitt liv; Att lämna mina barn tidigt på morgonen för att timme efter timme sy samma plagg, och därefter fortsätta arbeta när verksamheten kräver övertid. 

Arbetsförhållandena är ofta bristande, det är så mycket som är fel inom textilindustrin. Men det som har berört mig värst är att det verkar vara så vanligt att vid tidspress kan arbetarna förvägras att gå på toaletten, för att det anses ta för mycket tid från produktionen. Att ett företag har en uppförandekod behöver inte automatiskt betyda att arbetarna kan gå på toaletten när de behöver.

Tänk alla de kvinnor som har turen att behålla jobbet efter att de fått barn och några dagar efter förlossningen sitta med ömt underliv, avslag och sliten kropp och inte få gå ifrån för att gå på toaletten. Allt för att vi ska kunna köpa så billiga kläder som möjligt.

Själv klagar jag högt när jag måste diska i handfatet på toaletten...

Men jag har lärt mig själv att tänka om när jag handlar. Istället för att tänka att något är billigt och det är bra så tänker jag att är det för billigt så är det knappast bra för någon annan...

4 kommentarer:

  1. Så kloka tankar

    Vi fick också diska utomhus och på toa för någon sommar sedan när avloppet till köket drogs om...

    Håller fullständigt med om att det är viktigt att tänka efter varför något är billigt, det är alltid någon som får betala :( och då måste det bästa vara att det är vi i västvärlden som har pengar och gott ställt som gör det.

    SvaraRadera
  2. och det är så lätt att mäta sig med andra västerlänningar och kanske istället se allt man inte har... Och att inte tänka på att de pengar vi spenderar påverkar så många människor i så många led...

    Tack iallafall för komplimangen!
    /pernilla

    SvaraRadera
  3. Klokskapen är hållbar på din blogg :-)

    SvaraRadera