fredag 29 oktober 2010

Halloween...




...hur gör man denna högtid av billig plast och polyester hållbar? 

I år är första året som min fem och sexåring är medveten om vad som kan förväntas och de var tidigt inne på att de skulle klä ut sig och gå på godisjakt. 

När jag frågade vad man ska klä ut sig till berätta de att man skulle ha mask och halloweenkostym; Barnen var som tur var helt inne på att de skulle tillverkas "Så det ska bli som vi vill..." Det är tur att det ser lite annorlunda ut i ett barns huvud som är fyllt av fantasi än hur det ser ut i mitt torftigt vuxna...

Om de en dag kommer på att de vill ha mer avancerade kläder och jag inte har tid att sy så kommer jag köpa från Magic Story, där kläderna är av ekologisk bomull och därefter kan användas som pyjamas!

Våra Masker är gjorda ovan på en annan ansiktsmask som vi har som form och är inlagd i en plastpåse för att den inte ska bli kladdig. 

Sen har vi varvar tidningspapper och tapetklister i  flera lager. Det går även bra med vanligt trälim, det torkar fortare. Vi har ett lager tyg för bättre hållbarhet. 
Därefter har de målats. 

Halloweenkostymen är gjord av ett kasserat lakan och potatistryck... 

Nu står vår familj inför en ny årlig tradition och vi har möjligheten att forma den så därför försöker jag tänka ut saker som passar både mig och mina barns förväntningar.

Jag har tänkt pyssel istället för att köpa nytt; Vi har gjort förkrymta skallar och islyktor med pumpafrön i.
Till mat blir det orange morotssoppa med avklippta sojakorvsfingrar...

Eftersom vi har ett barn som fyller år har vi bytt ut tårtan mot Spökbakelser och vi har bakar enligt Mexikansk tradition; De Dödas Bröd - bullar men korslagda benknotor...

Allt för att släppa fokus på billigt godis, plast och polyester.

4 kommentarer:

  1. ...såvål de dödas bröd som spökbakelser smakade utmärkt gott.Maskerna dödssköna!!MaMo och HO

    SvaraRadera
  2. Kul masker! Här gjorde vi en ninja outfit och 1 spökmumie (?) oufit av pjaamasar och en sönderriven t-shirt.

    SvaraRadera
  3. Bra initiativ! Spökbakelserna var både "otäcka" och goda ;)

    SvaraRadera
  4. Anonym och Maria; Bra att de smakade bra, mycket möjligt att ni får det igen nästa halloween ; )

    Anki; Det är kanske den här helgen man kan få användning av alla trasiga kläder man annars inte kan göra så mycket av - att de får klippas, rivas och bli zombiekläder i värsta fall...

    SvaraRadera