fredag 8 augusti 2008

Om OS...


Nu har det börjat och bojkottshot och politiskt allvar har bytts ut mot sjungande barn och sport, sport, sport...

Jag känner mig kluven inför OS, det finns alltför många aspekter. Och kanske känner jag mig besviken för att de för mig viktigaste, verkar som att de har försvunnit i glammet.

I DN läste jag idag att kinesiska samhällskritska journalister fängslat för att deras åsikter inte ska läcka ut till omvärden. I samma tidning läser jag att det är nog i slutändan ganska positivt för det kinesiska folket med OS ändå... Och det finns så många aspekter och sanningen är svår att hitta när människor blir fängslade för sina åsikter...

Därför blev jag så glad när ett mail från Avaaz där de skrev om deras arbete och den mest brilianta protest jag kan komma på. Naturligtvis är det en mycket klok människa, Dalai Lama, som kom på den fina iden att starta en kedja av människor som tar varandra i hand och på detta sätt lyfter sitt budskap om dialog och vänskap. Ju fler som deltar desto kraftfullare blir budskapet.

Så var med Du också. Skaka någons hand i cybervärlden för att ruska om de kinesiska makthavarna. HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar