måndag 18 augusti 2008

Ekologisk omanipulerad kakao från och med nu!

För ett tag sedan skrev jag om att jag tycker att allting smakar bättre när det är ekologiskt förutom ekologisk kakao. Eftersom jag dricker väldigt mycket varm choklad, dock sockerfri, så har jag fundrat över vad mitt begär bottnar i.

Jag bestämde mig för att kolla vad kakao innehåller. Hos Nyfiken Vital läste jag att kakao är nyttigt, det innehåller antioxidanter, mineraler och vitaminer. Det förbättrar cirkulationen och förebygger hjärt- och kärlsjukdomar. En studie visade till och med att kakao ökar hjärnaktiviteten och pulsen stiger på samma sätt som när man kysser någon.

I mitt sökande så läste jag på samma site om att vissa kakaoproducenter väljer att ta bort alla nyttiga antioxidanter för att de ger en lite besk eftersmak... Aha!! Det är det som är skillnaden.

Jag kommer hädanefter att övergå till naturlig ekologisk kakao. Jag tror inte att jag kommer att ha några problem att omprogramera mig; Att den beska eftersmaken jag ogillar har någonting gott med sig - det är ju bara alla nyttiga antioxidanter jag får i mig på köpet ; )

1 kommentar:

  1. Ja, ekologisk kakao ska det vara! :)
    Jag tycker varm choklad blir jättegod med det trots att jag inte har socker eller något. Mjölk, ev vatten och givetvis kakao.

    SvaraRadera