torsdag 17 juli 2008

Renée Voltaire-vecka


Vi har lånat kokboken Peace, love & food för att få lite nya recept. Vi har pratat ganska länge om att vi ville äta Raw Food i sommar men på grund av kallt väder och avsaknad av matberedare så har det dröjt. Men inspirerade av denna underbara bok och en nyinköpt mixerstav så planerade vi veckans matsedel, lite Raw Food och många nya sommriga mjölkfria, vegetariska recept.
Måndag började så fantastiskt bra; Kall Bovetegröt med ekologiska aprikoser och havremjölk, Boveterisotto med en liten recepttolkarmiss, men ack så god, sojayoghurt med koriander.
I perioder äter jag inte socker eftersom jag väldigt lätt få inflamationer i lederna och mår väldigt mycket bättre utan socker. Även om jag tycker att det är svårt att avstå. Nu har jag hållit upp nästan en månad och min återkommande erfarenhet är att smaken förändras, allting blir godare! Det är som att socker bedövar smaklökarna och det enda jag tycker är gott när jag äter socker är just socker.
Därför var det så fantastiskt att börja veckan någonting så gott och smakrikt. Och den upplevelsen delades av hela familjen, barnen tyckte det var jättegott!
Till kvällsmat åt vi en grönsallad med broccoli och jag visste inte riktigt hur jag skulle tolka receptet. Broccolin skulle masseras med citron och salt, men betydde det att den skulle vara rå? Jag smakade och kom fram till att broccoli är nog godast kokt ändå.
När vi väl skulle äta började jag ifrågasätta om jag gjort någonting fel, för mig var det inte gott. Sen blev jag rent illamående, någon timme senare var matförgiftning ett faktum...
I mitt illamående var jag rädd att jag skulle få negativa associationer till hela kokboken. Så blev det inte som tur är. Jag tycker den är helt underbar. Det bästa är nog att den har så många sockerfria recept på godsaker, för det saknar jag ofta.
Nu har jag också hittat ett rättvisemärkt kakao som är godare än vanligt. Allt annat smakar godare ekologiskt, utom just kakao - tycker jag. Den ekologiska kakaon är lite bitter och använder man inte socker i sina recept så blir det för starkt. Men Divine är inte så bitter, tyvärr är den inte ekologisk men rättvisemärkt, iallafall lite bättre.
Så nu, med ett omtolkat recept av Reneé Voltaire och ett kakao som bidrar till en bättre värld och ett renare samvete bakar jag och barnen fantastiskt goda chokladbollar var och varannan dag.
Gör så här; Lägg 9 torkade, urkärnade dadlar, 1 dl cashewnötter, 1 dl mandel i blöt nån timme. Mixa det tillsammans med ca 1 msk kakao. Gör bollar och rulla i kokos. Ställ kallt eller ät på en gång...

3 kommentarer:

  1. Vad skönt att det finns fler som inte gillar den ekologiska kakaon. Jag kände mig nästan korkad när jag konstaterade att jag inte tyckte om den, det ska ju inte vara någon skillnad trodde jag.

    Men den ekologiska fungerar utmärkt att baka med (om man har socker i, som du skrev) medan jag använder ohederlig skräpkakao när jag gör varm choklad. Och så har jag ett minimalt dåligt samvete, men det bjuder jag på.

    SvaraRadera
  2. Jag bara undrar hur känner du dig om du sötar med honung istället?

    SvaraRadera
  3. Å, vad det är kul med kommentarer. Sena svar dock, pga semester...

    Kattmamman - Håller med, skönt att höra att det finns fler! Ibland har jag trott att jag inbillat mig, men jag har provat alla olika ekomärken jag har stött på, alltid lika beskt...

    Hippihäxan - jag tycker att jag mår bättre av honung jämfört med vitt socker. Problemet är att jag alltid börjar att byta ut socker mot honung, sen köper jag mörk choklad och utan jag vet riktigt hur det gått till så sitter jag plötsligt där med en Ben & Jerrys glasspaket och jag tål inte ens mjölk...
    För mig är det lättare att helt avstå från sötsaker. Däremot går det ganska bra att ha honung i mat, tex honungsglaserade mandlar i salladen är en favorit!

    Tack för länken!
    /pernilla

    SvaraRadera