söndag 14 september 2008

Adrians Önskelista!


Vår yngsta fyller tre år. Vi brukar be släkt och vänner att tänka miljövänligt när de köper presenter, eftersom de val av saker vi gör idag kommer att påverka hur våra barns framtid kommer att se ut.

Svenska Naturföreningen säger så här angående leksaker; "Välj i första hand leksaker av naturmaterial som trä och tyg. Om du köper plastleksaker, fråga efter PVC-fria. Mjuka leksaker av PVC innehåller ofta mjukgörare, ftalater, som är bioackumulerande och kan framkalla cancer."

Så har vi också tänkt. Men idag finns det leksaker som går ett steg längre i miljökvalite och de butiker som säljer dessa leksaker vill jag gärna tipsa om här.


Önskelista

En Kulbana

Finns hos Lära Leka och är lite dyrare, passar bra om några vill gå ihop. De har även ett klosståg och fina riddare, de senare tror jag visserligen storebror önskar sig mer. För övrigt har de superfina klossar.

Träfrukter och lekmat
Bivax
Vaxkritor

Finns hos Kretsa som även har ett stort sortiment av mjuka djur, vilket Adrian inte tycker sig kan få nog av - vi har jättemånga, välj gärna något annat...

Happy Mais
Rosa Pärlor
Lekhus och Rymdraket
TigerPusslet
Soldriven bil

Finns hos Ekolek som även de har ett fint sortiment av hållbara leksaker.

Spel; Slottets Kung
Mamma Mu och Kråkan
Kås-set
Blå Termos
Sittunderlag
Rosa förstoringsglas
En Snigel

Finns hos Nyfiken Liten.
Nu orkar inte Adrian önska sig mer. Han har suttit här brevid och pekat på alla fina saker. Nu ligger han på golvet och säger; Jag orkar inte, jag smälter...

Ytterligare webbutiker med bra leksakssortiment är Stellaris - fairtrade och fina dockor. Och Minimundus som har många pussel och memory bland annat.
Naturligtvis går det bra att köpa leksaker i vanlig butik också Sagolika Ting och Meretes i Umeå har jättefina leksaker, välj gärna trä och ull i första hand. Fråga gärna efter ekologiskt och miljövänligt - om de inte finns nu kanske butikerna överväger att ta hem sådant i framtiden.

3 kommentarer:

  1. Oj, vilken fin önskelista!
    Och vilken fin blogg du har.
    Jag blir alldeles inspirerad till att anstränga mig lite mer inför nästa födelsedag i stället för att bara avvärja för mycket presenter...
    /Lisa

    SvaraRadera
  2. Hej,
    vilken önskelista & vad kul att jag finns med där! Det gjorde min måndag mycket roligare! Ja, det finns mycket fint ute på nätet. Det måste vara svårt att välja när man bara är 4 år.

    Ha det gott! ::))
    Malin fr. Nyfikenliten.se

    SvaraRadera
  3. vildängel-Tack! Speciellt roligt att höra eftersom du har en jättejättefin blogg!

    Malin- Har du sett att jag nominerat din blogg?

    Ha det bra!
    /pernilla

    SvaraRadera