onsdag 17 september 2008

Ekologiska hundartiklar

Nu är det bara två veckor tills vi ska hämta vårt lilla tillskott i familjen. Barnen leker valp och ligger och kravlar runt på golvet och piper, för så gjorde vår lilla Ceasar-Nemo senast vi var och hälsade på. Nu för tiden är det lite mer fart på honom.
Namnet är än så länge en kompromiss. Jag och fyraåringen har levererat mängder med förslag, treåringen stod länge fast vid att hunden skulle heta Lucia. Det spelade ingen roll att det är en liten hane vi väntat på. Fyraåringen tyckte Kotte, eller varför inte Rock n´Roll - Kan man heta Rock n´Roll?
Inget av de namnen kunde jag tänka mig att stå utomhus och skrika. Min man tyckte George. Ett tag såg det ut att bli George Rock n´Roll men lillebror vägrade; Lucia skulle den heta!
Vi undrade; Vilket är ditt finaste pojknamn? Då sa han; Ceasar.
Jaa!; sa vi allihop. Äntligen kunde vi enas - ända fram till kvällen då storebror tyckte hunden skulle heta Nemo istället *suck*
Så nu heter han Ceasar-Nemo, vi hoppas att andranamnet långsamt ska tona bort och övergå till ett outtalat mellannamn.
Nu är jag på jakt efter ett miljövänligt valphalsband. Att köpa begagnat verkar vara ett bra alternativ. Jag funderar också på att sy ett själv om jag får tid. Allt eftersom vi gjorde oss av med vår gamla hunds selar så klippte jag bort ringar och spännen precis som min mormor alltid gjorde innan gamla kläder förvandlades till mattrasor. Och någonstans måste de ju ligga...
Jag har också hittat fler superfina hampahalsband hos en amerikansk webbutik. Selar, koppel, schampoo och hundkläder av återvunnen fleece har de också!
Passa på att kolla in deras sortiment av ekologiska kläder. Det är inte på grund av att det inte finns producenter av ekologiska kläder som det inte finns så mycket kläder i butikerna. Nimbi har ett stort utbud av ekokläder - helt underbart för luftshopping och dagdrömmar!

4 kommentarer:

  1. Jag vet inte om jag skulle våga sy ett halsband själv. Jag skulle nog hellre ta med mig skinnet till en eventuell lokal skomakare/skinnhantverkare och kolla om h*n kan sy. På så vis blir det lokal-producerat och av återvunnet material, men med riktiga verktyg. Fast det är ju fräckt av mig att anta att du inte har det som krävs, både i material och kunskap! :) Jag vet bara av erfarenhet att vår dragiga Lotus nöter halsband eftersom och vi är inne på det tredje sedan han blev vuxen (är 3 ½ år nu).
    Vi kör på vinthundshalsband från Finland gjort av det skinn som tas bort från älgar då de skjutits. Bättre att de tas tillvara än förkastas.

    Ni har ju en fantastisk tid framför er och jag hoppas vi trogna läsare kommer att få se bilder en masse på guldklimpen! :)

    Malin

    SvaraRadera
  2. Jag måste bara få säga att han är så fruktansvärt söt!

    Bra idé Malin har ang. lokalproducerat!

    Hälsningar
    Cina

    SvaraRadera
  3. Jag har startat en insamling till förmån för Barncancerfonden på Ekoblogg! Snälla, lämna ett bidrag du också! Minsta summan att donera är 10 :- och man kan också donera via sin mobil!
    Här kan man läsa om min insamling: http://www.barncancerfonden.se/1474

    Tipsa gärna andra så att vi tillsammans kan ge så mycket som möjligt! :)

    Malin, Ekoblogg

    SvaraRadera
  4. ekoblogg; bra med insamlingen, jag har bidragit och skrivit, hoppas det blir mycket pengar!
    Jag tror att jag kan sy i tyg, bara ett som han ska ha medans han växer... sen hade jag tänkt att köpa ett som ska räcka länge, jag får nog tänka om... När jag bytte sele till min förra hund var det alltid pga att de blev sura av för mkt badande på sommaren.

    Det lär ju bli mer hundrelaterat - känns som att jag har hamnat på ett sidospår och har svårt att ta mig tillbaka (-till småbarnsspåret)

    Cina -Visst Är Han!

    Trevlig helg till er båda!
    /pernilla

    SvaraRadera