fredag 21 november 2008

Miljövänliga hundägare




Jag har läst att det inte är miljövänligt att ha husdjur. Å andra sidan har jag läst att människor med husdjur är friskare - så det kanske tar ut varandra.


För mig var det viktigt, när vi planerade att skaffa hund, att se över vilka alternativ det finns när det gäller koppel, tuggben, hundmat och allt som hör hunden till. Därför blev jag glad när jag såg dessa halsbandshängen med den kloka uppmaningen; Leave a greener Pawprint - en fin liten uppmaning...


Hos Lagerstedt & company kan man köpa koppel och halsband av hampa till halva priset. De har 50% rabatt på alla sina hampa produkter just nu för alla nyfikna ska kunna prova på.


Även nyöppnade Gemenskap;Grön har hundartiklar. På deras hemsida står det inte vad koppel och halsband är gjorda av. Jag har mailat och frågat men inte fått svar ännu - så jag måste avvakta med om det här är ett tips eller inte ; )


Men de har jättefina hundkläder av Alpackaull. En nackdel med ullkläder på hundar är att det fastnar mycket snö i kläderna. Men bor man där det inte snöar så mycket eller om man använder tröjan för att värma hunden i en kall bil så är de jättebra.


Sen kan man ju sticka själv eller be någon som kan. Mönster finns här och ett som är gratis här. Ekologiskt Ullgarn eller garn av Ull/Soya kan man till exempel köpa hos by Hands - webbutiken som tar handarbetet till nya, coola nivåer : )

2 kommentarer:

  1. Omiljövänligt med husdjur? Åh, jag vet inte jag. Det varierar väl från fall till fall?

    Hemma hos mina föräldrar finns tre katter som lever bpde ute och inne. Visst köps det lite kattmat åt dem, men mestadels lever de faktiskt på matrester, hemgjord fil och självfångade smågnagare som det finns mängder av, eftersom mina föräldrar förutom katterna dessutom har 25 mjölkkor. Råttorna och mössen älskar foderlagren...

    Min bror hade gerbiler tidigare, men de är ju inte så stora i maten. De bodde i ett kasserat akvarium (kasserat eftersom botten inte höll tätt för vatten längre) med kutterspån på bottnen (hämtat från en snickare i bekantskapskretsen) och sysselsatte sig genom att gnaga sönder våra tomma hushållsrullar och pappersförpackningar.

    Fast okej, mycket "grönare" djurhållning är ju enklare om man bor på landet. Jag skulle själv vilja ha katt, men eftersom jag är uppvuxen med katter som får röra sig fritt ute känns det än så länge allt för avigt att klämma in en katt i en etta i stan.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är klart att det måste variera.
    Jag kommer inte riktigt ihåg var jag har läst att det inte ska vara bra. Jag tror att det kan vara någonstans där man räknar ut sin egen miljöpåverkan eller hur mycket koldioxid man ansvarar för och att det var i det sammanhanget husdjur påverkade.

    SvaraRadera