tisdag 18 november 2008

Råkade bjuda på farlig saft...

Bild; lånad härifrån.
(Alfons är ofarlig, det är kalasbilden jag gillade.)


Jag har precis upptäckt att jag har fryst in vår fina hemmagjorda, halvekologiska blåbärsaft i flaskor som aldrig får återanvändas. Och dessutom serverat saften på senaste barnkalaset - Förlåt alla! Trots att jag så noga läste när Ekoblogg skrev om just detta för ett tag sedan.

Nedan har jag klippt in vad hon har skrivit för det är säkert fler än jag som är väldigt inställda på att all återanvinning är bra!

1 - kan användas så att innehållet förbrukas men får aldrig återanvändas utan måste lämnas till återvinning/retur så fort förpackningen är tom. Även om man diskar ur dem blir de aldrig rena. Använder man dessutom starka kemikalier vid rengörningen frigörs gifterna. Man ska heller aldrig värma saker i denna typ av förpackningar, då frigörs också flertalet farliga ämnen.De svenska PET-flaskorna tillhör tydligen denna kategori. Hur många gånger har man inte återanvänt sådana till utflykter eller picknicks? Denna typ av plast innehåller Polyethylene. Usch, aldrig mer säger jag bara!

2 - ska vara OK att både använda och återanvända (sen hur pass "ren plast" det är vet jag inte för det...)

4 - ska vara OK att både använda och återanvända (sen hur pass "ren plast" det är vet jag inte för det...)

5 - ska vara OK att både använda och återanvända (sen hur pass "ren plast" det är vet jag inte för det...)

3 - jag skulle rekommendera att avstå att köpa produkten helt. Innehåller PVC.

6 - jag skulle rekommendera att avstå att köpa produkten helt. Innehåller PS.

7 --> jag skulle rekommendera att avstå att köpa produkten helt. Denna typ av plast är den allra farligaste, men verkar dock vara vanligast i USA.

Som med all annan plast kan gifterna (bl.a. Bisphenol A som finns i förpackningar märkta med siffran 7 och ibland uppåt) orsaka infertilitet, cancer, hudsjukdomar och allergier bara för att nämna några. Redan i navelsträngen har man funnit spår av bl.a Bisphenol A för att mamman fått i sig det via plaster. Det finns ingen nivå av Bisphenol A-halt som är "säker", varken för kvinnor i fertil ålder eller barn, varpå man helst ska undvika det helt.

2 kommentarer:

  1. Mmhmm....har gjort samma sak fast ännu värre. Vi hämtar vatten till sonen (1år imorgon) i en grannby, för vi har för mycket flour hemma i vårt vatten. Och det vattnet hade vi frånbörjan i flaskor som har en 1'a på sig. Tror du att samvetet fick sig en ordentlig törn då man läste Ekoblogg's inlägg. Huvva! Nu har vi en nyköpt dunk med en 2'a, så det ska väl vara hyffsat ok.

    SvaraRadera
  2. Fy - varje gång man får höra något nytt om hur farligt saker är så blir jag lika förvånad, det är som att jag tror att Socialstyrelsen ska ha varningslappar på allt...

    Gratta sonen!
    /pernilla

    SvaraRadera