måndag 2 februari 2009

Utifall att..

Bild; Saker och Sockor
Tänkte att det var bra om min Fyraåring lärde sig numret till Räddningstjänsten och jag försökte vara extra tydlig och pedagogisk;
"Om det börjar brinna eller om Du behöver hjälp och det inte finns någon annan vuxen som kan hjälpa dig så kan du ringa ett telefonnummer; 1 -1 - 2, då svarar det någon som kan hjälpa dig; 1 - 1 - 2! Kommer du ihåg det?"
"Är det plus, eller...?"
"Nej, det är ett telefonnummer, som du kan ringa om du behöver hjälp. Då trycker du på telefonen; 1 -1 - 2"
"4!"
"... nej, inte plus. 1 -1 -2..."
"Ja, det är ju fyra!"
"Ja, det blir fyra! Men om du behöver hjälp och ska ringa på telefonen, vilka siffror väljer du då?"
"4!"
"..."
När det gäller Miljövänliga Leksaker så tipsar Naturskyddsföreningen om att man i förstahand ska köpa leksaker av trä och tyg. Nu finns det många webbutiker med, ur miljösynpunkt, ännu bättre sortimet. Men hittar man ingenting som faller en i smaken där så finns det mycket fina trä och tygleksaker, till exempel hos Saker och Sockar.

4 kommentarer:

  1. Hehe,

    Svårt att förklara ibland. Jag berättade lite om Feng Shui för min dotter när jag läste en bok om ämnet. Jag sa att man alltid skulle ha neddragen gardin när man sov för att det gynnade energiflödet. Härom natten när hon sov över hos sin kusin hörde jag henne säga
    "Man måste ha gardinen nere, annars tappar man minnet. Det är sant. Det säger dom i Kina."

    SvaraRadera
  2. Åh, barn är så goa, och det är ju så självklart...

    SvaraRadera
  3. hihi....jag har faktiskt tänkt det samma, att det är viktigt att lära sitt/sina barn om 112 vid riktigt unga år. Men barns logik är helt fantastisk!

    ...Vet inte om du kikat in hos mig, men det är nedsatta priser i butiken!

    //M//

    SvaraRadera
  4. Livskompott; Kul! : )
    Fin blogg du har föresten!

    Hippiehäxan; visst är det! Där stod jag och utstrålade att det här är viktigt. Och han uppfattade det och tänkte; viktigt - jag gör något vuxet; plussar ihop...

    Malin; Det är faktiskt väldigt synd, jag har iallafall passat på att handla!

    SvaraRadera