fredag 6 februari 2009

Könsneutrala Ekologiska Unisexkläder


Det här har jag skrivit om förut; Vad är egentligen könsneutrala kläder? Anledningen till att jag har börjat fundera på det igen är att min lilla har bytt älsklingsfärg från Gult till Rosa. Från en klassisk könsneutral färg till kanske färgen som är mest förknippad med ett kön. Nu tillhör mitt barn inte det könet den är förknippad med - blir färgen neutral då?
När mitt äldre barn föddes för snart fem år sedan var det fortfarande lite smått revoluterande att klä sin pojke i rött. Visst är det inte så längre? Visst är röd en färg för alla?
Jag, som visserligen inte gillat rosa sen lågstadiet och på ett medvetet plan försökt att se färger som könsneutrala, tycker ändå det är mer positivt när pojkar älskar rosa än flickor. Samtidigt tycker jag att flickor också ska få ha rosa som älsklingsfärg - så länge de vet att det finns fler färger att välja bland!
Och jag tror att vi måste börja väldigt tidigt att visa barnen att det finns så många vackra färger och jag tror att vi måste göra det väldigt medvetet.
Varför ska vi göra det? För om vi begränsar dem i något så obetydligt som färg - kommer vi begränsa dem i deras i deras val och möjligheter i livet!
För flickor kan göra allt som pojkar kan och pojkar kan göra allt som flickor kan!
Med en skillnad, dock; Vad besviken min lilla pojkmamma ska bli när det går upp för honom, han som har så många bebisar i magen...
Hur tänker Ni? Hur gör ni?
När det gäller edvina.nu - Är det fel att sälja rosa kläder om jag samtidigt har ett könsneutralt sortiment? Har jag ett könsneutralt sortiment, överhuvudtaget..? Vad är egentligen könsneutrala kläder?

7 kommentarer:

  1. Ja det är spännande funderingar det där! Enligt mig kan man absolut ha rosa kläder i könsneutral butik. Mina två pojkar har gärna rosa, 4-åringen har länge haft rosa skjorta + byxor alt vit skjorta + byxor som egenvald favorit.
    Personligen är jag så otrendig att jag inte alls är särskilt förtjust i retrostuket, mitt "känsliga jag" känner sig överkörd i brunt och orange och knalliga mönster. Jag fick nog mer än nog av det under 70-talet. Jag jag var en liten prinsessa (för att inte säga vildängel el änglabarn) som inte riktigt fick lov att vara så där lätt och luftig och ljus och ljuv som jag egentligen var utan istället skulle vara rejäl, brun och androgyn. Så det är väl det jag tar igen nu i mitt skapande. För mig passar det bättre och känns det viktigare att låta pojkarna vara fina, mjuka, vackra istället för att de bara ska va tuffa, ha svart och grått med våldsamma mönster.
    Det där speglar sig i hela min världsbild, jag tror att det världen behöver mest av allt är mer mjuka, kärleksfulla, "rosa" normer. Jag tror inte på att sträva efter att alla ska bli likadana utan snarare att var och en ska få stråla i det unika de är och kläderna är förstås inte det viktiga då men de kan bli en spegling av det man är inuti. Oj vad mycket svammel det blev... Spännande tema, har påbörjat inlägg om liknande saker för länge sen som aldrig publicerats... Får nog ta ett nytt tag i det.
    Hoppas den lille pojkmamman blir glad för sin rosa tröja!

    SvaraRadera
  2. Min son älskar också rosa, och därför ser jag det som en neutral färg.

    Problemet med könsneutralitet för småbarn är som jag som pojkmamma ser det, att flickor får göra allt, och gå klädda hur de vill, det är positivt att vara en "pojkflicka"
    Men att vara en liten pojke och gilla volanger och blommor det är bara suspekt, och det finns absolut inga ord för det. Fjollig kanske?

    Att det är så tror jag beror på att allt som traditionellt ansetts kvinnligt är dåligt och det fullkomliga könet bör inte ta efter. Medan det som är traditionellt manligt är bra, och därför bör flickor som vill ha en chans i livet ta efter.

    Jag tycker egentigen att det är dags för män att börja bära klänning liksom kvinnor sedan länge bär byxor, och sett ur den vinkeln är allt könsneutralt... men varken mina söner eller min man bär klänningar, så vi lever inte som vi lär.

    SvaraRadera
  3. Ja mig får ni inte i någon klännning och inte mina killar heller. Om det inte är dags att klä ut sig. Rosa, gärna det. Blommor, krås, halsband etc. Gärna.

    Det blir inget högklackat heller, trots att jag tycker kvinnor är vackra i dem.

    Tjejer gillar rosa. Vad är det för fel på det? Felet är när väl det inte är ok för killar.

    För mig är det ett större problem att det finns så lite roliga pojkkläder öht. Tråkigt är också att folk väljer könsindelade aktiviteter för sina små. Äntligen har min äldste son börjat med pojkdans. Dvs de har samlat de fem stackars pojkar som dansar på Dansforum i Göteborg för att de ska slippa vara själva i sina respektive grupper. För dans är uppenbarligen något tjejigt (vilket aldrig Leo fattat. Han bara noterar att det inte är några killar med). Bifogar en skön rosa bild:
    http://idepappan.blogspot.com/2007/09/modern-5-kamp.html

    SvaraRadera
  4. Vildängel; Jag tycker också det är ett spännande tema... Det är väldigt intressant att höra andras relation till färg insåg jag av ditt inlägg. Det är något väldigt personligt som man inte tänker på så ofta : )

    Lilla pojkmamman har frågat hela helgen när hans "Vildängeltröja" kommer...

    Kattmamman; Det stämmer det du skriver med olika värden beroende på om det är pojkigt/flickigt, manligt/kvinnligt. Fast får verkligen flickor göra allt? Jag håller med om att det är mer positivt att vara pojkflicka än tvärtom, om det gäller våghalsighet o dyl. Om det är en högröstad, bestämd flicka som tar mycket utrymme så har vi kanske inte samma inställning..?

    Jag tänker att alla blir begränsade av sitt kön och den kultur vi lever i, även om den är bättre än på många andra ställen i världen - så är det så onödigt...

    Hans Erik Melin; Jag håller med om att det är ett problem att hitta pojkkläder - det har jag funderat på varför. Köper föräldrar mer kläder till sina flickor, eller hur kommer det sig att det lönar sig att ha ett sånt utbud för flickor?

    Och att det är fel att pojkar inte ska få tycka om rosa.
    Samtidigt undrar jag om det är så att alla "extra-fina" saker, tex smycken, prinsessklänningar, Barbiedockor (kartongerna i alla fall), Tyllkjolar är rosa.
    Så att flickor omedvetet får lära sig att fint är lika med rosa. Finns det Tyllkjolar i gult, grönt och Blått?!

    Det är inte fel att flickor tycker om rosa så länge de vet att det finns andra färger att tycka om, också. Så att valet är deras eget och inte leksakstillverkarnas eller dansklädesindustrin... Du förstår säkert vart jag vill komma.

    Tack för bilden - Väldigt bra förslag!! Skulle anmäla mina barn direkt...

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att det är en självklarhet att man ska blanda. Några delar "könsneutralt" några delar pojkaktigt och några delar flickaktigt. Det är inte dåligt om en tjej gillar rosa, och samma sak gäller för killar. Jag tycker att det viktigaste är att man ska kunna växa upp som utpräglagt "flickig" oavsett vilket kön man har (omvända förhållandet gäller såklart också). Självklart ska du ta in rosa eftersom det kan vara många flickor och pojkars favorit därute.

    SvaraRadera
  6. Rosa var min äldste sons favoritfärg i flera år och jag lät honom ha rosa tröjor och detaljer. Han var så lycklig! Ingen annan bland pojkarna hade rosa, det var bara mörka färger och arga tryck. Han ville ha hjärtan och vackra, snälla tryck. Han var stolt och stark och fin – han fick ju lite kommentarer, men förvånansvärt snabbt blev han accepterad (hade långt hår också och någon enstaka gång kjol - det var snyggt!). Jag var en alltigenom lila-blå mamma – för det är mina favoritfärger och föräldrar tenderar prägla sina små. Men han gick sin egen väg och inspirerade mig så mycket att jag skrev en historia till honom om en pojke som älskade rosa. Detta var för flera år sedan, nu finns både böcker om liknande tema och rosa kläder till pojkar. Men fortfarande är det en ofantlig och obegriplig uppdelning i klädaffärer och klassrum. I dag älskar min äldste son många färger och har ”slutat” med rosa. Färg är ju känsla och ibland behöver vi vissa färger i våra liv. Människor är så märkligt rädda för just pojkars uppfattningar och viljor. På ett sätt är flickor friare, men ändå inte för det är bara de starka som kan finna sin egen smak i allt utvalt tjejigt som väller över dem. I grund och botten handlar det om osäkra föräldrar som tror det ska vara på ett visst sätt och en marknad som utnyttjar det. Klart att du kan sälja rosa kläder, alla - även flickor… - har rätt att bära rosa.

    SvaraRadera
  7. Annie; Ja! Det låter så klokt och självklart när det kommer från någon annan : )

    Malvalin; Vad fint du skriver!
    Och slutklämmen var så bra att den tål att upprepas;

    "I grund och botten handlar det om osäkra föräldrar som tror det ska vara på ett visst sätt och en marknad som utnyttjar det."

    Marknadens inflytande på våra beslut är en annan intressant aspekt!

    SvaraRadera