tisdag 11 augusti 2009

Flickor kan inte åka skateboard...


Efter en regnig dag då treåringen slött tittat igenom alla våra fyra skatefilmer drog han slutsatsen;
"Mamma, flickor kan inte åka skateboard!"
"Varför tror du det?!"
"Men det är ju inga flickor som åker skateboard!!"
Och eftersom hans värld inte är större än det han upplevt så var det ju på sätt och vis sant. Jag förstod att här räcker det inte med att jag talar om att flickor kan åka - här gäller det att visa!
Så ut på nätet tog vi oss! Irriterande råkade jag visa detta klipp...
Sen hittade vi lite andra bilder också.
Det blev så tydligt att hans värld består av det som syns, det han ser och upplever. Min världsbild blir inte automatiskt hans bara för att vi lever tillsammans.
Därför blev jag så glad när det finns ett barnboksförlag med "Genuskoll" - böcker som utmanar och breddar de traditionella könsrollerna. För det behövs!!
Under helgen besökte vi Barnens Hus. Min rosa-älskande treåring hittade en leksakselvisp i rosa och lila plast! Han tyckte den var så fantastiskt fin!
Sen såg jag att den var för "Girls Only". Både på kartongen och på Elvispen stod det. Jag trodde inte mina ögon... Jag sökte någon personal att fråga, men hittade ingen.
Så nu vet ju inte Barnens Hus att jag är en jobbigt medveten konsument som inte drar mig från att Bojkotta kedjor och varumärken. Och även om jag känner att det kan lite jobbigt, med tanke på att vi behöver köpa extra breda grindar till trappan, men nu måste jag bojkotta dem också...
Senare googlade jag på märket och såg att det inte bara var jag som reagerat...

7 kommentarer:

  1. Vad glad jag är att jag har hittat din blogg! Du skriver precis om sånt som jag går och grubblar på - hur man kan leva miljövänligare och mera jämställt.

    SvaraRadera
  2. Vad kul!
    Och man kan grubbla hur mycket som helst : )
    /pernilla

    SvaraRadera
  3. Ja, det verkar som att det ständigt behövs påminnelser om genusmedvetenhet för stora kedjor. När de stora kedjorna tar in ekologiskt, unisex osv så är det ofta en trend och försvinner snart. Tyvärr...

    SvaraRadera
  4. Rättvisa barn; Jag håller med. ofta lyfts det fram så att det ska fastna i människors medvetande och sen går de tillbaka till hur det har varit, utan att folk märker det.

    Jag kan tycka att jag krånglar till det för mig när jag, kanske inte alltid bojkottar, men däremot föredrar att handla i butiker som inte har sortimentet uppdelat i pojke/flicka. Men jag tror att om affärsinnehavare visste att det fanns dessa tankegångar hos deras potentionella kunder så skulle de själva också tänka om och kanske göra annorlunda.

    Jag är medveten om att min lilla konsumtion inte kommer att göra någon förändring, å andra sidan så vill jag med min konsumtion stödja företag som medvetet (eller omedvetet)står för sånt jag tycker är viktigt.

    SvaraRadera
  5. seriöst spelar det någon roll om tjejer har rosa och killar har blått. Blir jävligt tråkig värld om könen ska se likadana ut. Jämställdhet handlar om andra saker. Att låta tjejer tex ta för sig. Men kläder och färger har inget med det att göra.

    SvaraRadera
  6. Tjejer kan visst, visa gärna sonen den här länken: link:http://tosabidarna.blogspot.com/. Tjejer kan visst åka skateboard.

    SvaraRadera
  7. Ni som tror att tjejer kan inte åka skateboard kan dra åt helvete! jag sketar själv det e inget konstigt med det!!!

    SvaraRadera