lördag 1 augusti 2009

Vår Ettåring!


Vår Ceasar fyllde ett år igår. Från att ha varit en liten tyst och försynt valp har han vuxit upp till att bli en riktig terrier. När han var liten var vi lite oroliga att han hade en hjärnskada eller något för han var så lugn, inte alls som vi hade förstått att unga Staffar ska vara; glada betonggrisar med superenergi. Nu är vi där!
Ceasar har haft otur i sommar och gjort illa benet. Han har varit ordinerad vila och korta koppelpromenader *hehe* Korta koppelpromenader med vårt energiknippe innebär att man går brevid en stutsboll som antingen hoppar så man har honom i axelhöjd eller ligger efter backen med kopplet i munnen...
Det fina Hampakopplet slet han av metallspännet på, det fina Bambuhalsbandet gick också sönder. Nu har han Mopsens gamla koppel och ett vanligt omiljövänligt läderhalsband.
Trots sitt överskott av energi är han jättefin. Det otroliga, som jag blir lika imponerad av varje gång är att han kan leka som en tok med barnen, brottas och hoppa i sängen och när de säger att de har lekt klart så är det som att trycka på en knapp och han blir lugn.
När jag och min man säger att vi lekt klart är det som att trycka på en annan knapp då tjurterriern kommer fram... oj, så envis! Tur att han är i gott sällskap ; ) Och tur att han tycker om att vara duktig även om man kan se på hans kroppsspråk hur svårt det kan vara att bromsa sig själv...
Vi övergav även kravmärkt hundmat när jag läste att allt utom köttet är ekologiskt. Hur lite kött innehåller det då för att få kallas ekologiskt? Och eftersom jag kände mig lite lurad så blev jag grinig och ville välja något annat. Vi provade med ett foder baserat på fisk som han tyckte om. Men laxen var odlad så vi gick tillbaka till ett foder som största delen består av kyckling, inte kycklingmjöl, fiskmjöl eller köttmjöl...
Det enda foder jag har hittat som är helt ekologiskt är vegetariskt. Jag har inga problem att utesluta kött till mina barn men tänker att det är nog fler studier gjorda på människor än på hundar. Människan är dessutom gjord att äta annat än kött och det är väl inte hundar, eller?
Hur som helst känner vi att vi behöver läsa på lite mer och att Ceasar i så fall ska vara fullvuxen, han är ingen storätare och vi behöver ibland stoppa i honom lite extra.
Så våra ekoambitioner gällande vårt hundägarskap är det lite si och så med. Nästa halsband vi köper kommer att vara ekologiskt garvat och koppel kommer vi nog aldrig köpa efter att jag såg hos Astrid goes Organic att de har hundhalsband gjorda av gamla klätterrep - vi har 50 meter utgånget rep och det borde väl räcka en hundlivstid, eller...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar