måndag 9 april 2012

Om att koka bönor... och äta dem...



Det blir sällan bra när jag blötlägger och kokar bönor. Jag blötlägger för många, tappar bort tiden när jag kokar, kryddar för tråkigt och fryser in för mycket åt gången, eftersom jag vill avsluta alltihop så fort som möjligt...

Men jag har fått ett bra tips; Att blötlägga bönor och sedan frysa in dem. De jag sedan behöver tar jag fram, kokar och kryddar utifrån vad jag ska använda dem till. 

Ibland ser man inte enkla lösningar bara för att man är så inne i hur jobbigt allting kan vara...

När jag sökte en fin bönbild att pryda inlägget med hittade jag detta spännande recept; Chockerande chokladcookies med svarta bönor.

Alla Er som är intresserade av och vill veta mer om bönor vill jag tipsa om Baljväxtakademin!

1 kommentar:

  1. Haha, jag tänkte precis att jag skulle skriva ett inlägg om just bönor och så läste jag det här!

    Jag var väldigt duktig på att koka bönor när jag var student, men nu är det dåligt med det. Framför allt tycker jag att det tar så lång tid, inte alls vad som anges utan ofta är koktiden dubbelt så lång.

    Men jag vill gärna ta tag i det för jag skäms verkligen över hur mycket bönor på burk och tetra vi köper.

    SvaraRadera