fredag 6 mars 2009

Gott köttalternativ!

Bild; Ekofrukter

Jag har ofta tänkt när jag har läst andras miljöbloggar och de har skrivit om att de vill äta mindre kött att vi är säkert många vegetarianer som kan dela med oss med enkla recept.
Det här receptet är speciellt bra eftersom man bara byter ut köttet och kan äta det med vanliga köttillbehör som klyftpotatis och sås. Samtidigt som det är väldigt gott till allt annat vegetariskt som bulgur och couscous.
När vi gifte oss bjöd vi på vegetarisk buffé och då var dessa Rotselleribiffar en av många fantastiskt goda rätter, så till buffé rekomenderar jag dem också. Vill man severa dem till vardags brukar vi skära dem lite tjockare och låta bli getosten.
Receptet;
  • Skala och skiva en rotselleri i 0,5 - 1 cm tjocka skivor beroende på om du ska ha getost emellan.
  • Koka rotselleriskivorna tills de är halvmjuka.
  • Plocka upp dem ur vattnet och lägg ihop dem två och två med en skiva getost i mellan (eller inte om du inte vill ha getost)
  • Vänd dem i vispat ägg och därefter i ströbröd som är kryddad med lite salt och peppar.
  • Stek i stekpanna tills de får fin färg!


Servera gärna med välkryddade morot- och potatisklyftor i ugnen och sås gjord på Havregrädde/grädde blandad med senap, soja och svartvinbärsgele!

Trevlig Helg!

3 kommentarer:

  1. Mmmm! Vi brukar också göra rotselleribiffar men har aldrig testat med getost emellan.
    Kul med lite förnyelse.
    Tack för tipset, det får vi prova nästa gång!

    SvaraRadera
  2. Lät jättegott, men jag tycker absolut att man alltid ska ha med osten om man ska få i sig något protein!

    SvaraRadera
  3. Apropos minska köttet - jag fick ett tips för hur man kan förhålla sig som jag tyckte var bra; vego på veckordagarna. Kött på helgerna eller när det blir alldeles för stökigt av annan anledning.

    Men det innebär fortsatt att man behöver en ny arsenal med goda vegorecept. Så man tackar för detta!

    SvaraRadera