måndag 20 december 2010

God Jul - en kompromiss!


Jag tycker om julpynt av naturmaterial och skulle gärna ha en gles gran, så som de ser ut i Kloka Hem,  med några få ulltomtar, liksom Fru Purjos, men i grönt och svart. 
Placerad i en korg eller gjutjärnsfot...

Vår gran ser inte ut så. I vår gran dignar grenarna av plastkulor av rött och guld...

Barnen hittade en stor förpackning Guldkulor förra året tillsammans med Mormor och de ville hellre köpa dem än lördagsgodis.

Är det Så viktigt är det svårt att säga nej...

Så nu är granen deras, tänkte jag, men resten av huset kan dekoreras av mig. Jag vill inte ha så många julsaker, bara några utvalda, rena enkla, som sprider lugn...

Så jag köpte svart och grön ull från Näva och små figurkroppar i trä från LäraLeka och tänkte att jag skulle göra små svarta trätomtar med svart skägg och gröna filtade mössor. 

Jag hann inte mer än några mössor men tyckte att de var fina där de stod; träfärgade och skägglösa.

Det tyckte inte barnen - nästa år blir de svarta...


En tradition som jag gärna delar av mig av är att vi tittar på vår hunds halvbrors julkort - de har några år på nacken men är fortfarande helt underbara : ) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar