fredag 17 december 2010

Norrländska Hästtäcken och Nomadvävd Matta.




Vi har min Mormor och Morfars gamla hästtäcken som gardiner. De är vävda av växtfärgad ull och är fantastiskt fina där de hänger framför fönstret. 

På golvet har vi en Kelim-matta som är nyproducerad men även den av ull, färgad med växter och mineraler. Den är vävd enligt gamla traditioner och CarpetVista, där den är köpt, garanterar att mattorna; 


Det syns inte på bilderna men det är nästan samma färger i mattan och gardinerna - trots att de är vävda med nästan hundra års mellanrum och hundratals mil... 

3 kommentarer:

  1. Åååå blev helt förälskad i gardinen! Så fin och så originell. I like!

    SvaraRadera
  2. Känner igen de där hästtäckes mönstret. Undrar om det var någon häst som hade liknande i stallet då jag var liten. Fiffigt som attan att ha det som gardiner.

    SvaraRadera
  3. Tack, det var inte min idé...
    Min mamma har haft dem hängandes i ett fönster i massa år. Jag tyckte att de var väldigt fina vintergardiner - så jag bad att få ta över dem : )

    SvaraRadera