torsdag 9 december 2010

Omöjlig Etisk konsumtion, eller..?

Bild; Green Laces

Jag har länge tänkt att köpa ett par nya skor och tittat och nästan valt av de miljövänliga alternativen då jag hos Lyckobacken läste om filmen Earthlings - en film om hur vi behandlar djur. 

Jag tittade på dess trailer, tyckte den var fruktansvärd och ville egentligen inte se något mer. Men tänkte att bara för att jag inte känner till hur något verkligen är betyder det ju inte att jag är utan ansvar om jag tar del av resultatet - hur fint och miljövänligt det än må vara...

Jag ville kunna försäkra mig om att det skinn som används till skor har tagits fram genom en värdig djurhållning och helst ville jag undvika skinn överhuvudtaget. 

Men där såg jag ett dilemma; för veganskor är väl gjorda av plast, eller..? Och under vilka mänskliga förhållanden är de tillverkade?  

Jag ser mycket fram emot Green Laces öppnande; en skobutik som erbjuder;

Jag kanske kan hitta ett par genom-etiskt, ur alla perspektiv tillverkade skor trots allt...?!


...Och tänker Du nu att Earthlings är en utländsk film som  inte har med dig att göra så tänk igen. Och tänker du att köttproduktionen i Sverige är så mycket bättre så ta reda på mer. Till exempel genom börja med att läsa; "Monsterbiff till Middag" - Nu finns den dessutom i Pocket!

2 kommentarer:

  1. Tror att en del veganskor (typ vegetarianshoes.com) är tillverkade av återvunna bildäck och sådant. Kanske inte hela skon tyvärr, men det känns ändå som att de skor som uttryckligen säger sig vara etiska mot djur förmodligen även är lite mer etiska mot natur och människor än "vanliga märken" eftersom de människor som är engagerade i djurrätt ofta är engagerade i fler rättvisefrågor. Kanske en osann fördom hos mig men :P Plast är ju som du säger inte särskilt schysst mot Jorden...

    Har hört mycket om Earthlings, känner flera som blivit vegetarianer efter att de sett den.

    SvaraRadera
  2. Aha, jag får ta kolla upp det!

    Och om du läser här igen; Jag såg var du bodde och undrar hur dessa skor håller i kylan här uppe, både värmen och material?

    SvaraRadera