onsdag 29 december 2010

Manual för bättre värld... eller vilken groda vill du vara?!

Bild; EkoLeko

Det var en gång två grodor som föll ner i en spann med mjölk och kunde inte ta sig upp...

En av tidningarna jag läser har kemikalier som tema och jag läste att i enlighet med REACH kan en kemikalie 

Och jag var tvungen att läsa igen; Ämnena får fortsätta användas om det saknas alternativ till rimliga ekonomisk kostnad...

- även om de ger missbildningar, är cancerframkallande eller kan skada reproduktionen...

För dessa kemikalier måste industrin söka tillstånd och kunna visa att hanteringen är säker. Problemet är att enligt Naturskyddsföreningen så finns det mer än 100 000 kemikalier på marknaden och det är mindre än fem procent av dem som är testade ur säkerhetsperspektiv. Resten vet vi inte hur de påverkar oss...

Jag har i min naivitet trott att larmen om Bisfenol A i nappflaskor för några år sedan omedelbart ledde till att det slutade användas i barnartiklar men inser att jag hade fel. 

Idag vet jag också att ett litet barn kan få i sig en giftig dos Bisfenol A bara av att suga på ett vanligt kvitto från en vanlig affär - vilken som helst.

Att ämnena får fortsätta användas även om vi vet att de är skadliga är en omskrivning för att vår hälsa och våra barns liv och livskvalité inte väger lika tungt som kemikalieindustrins varande, valmöjligheter och inflytande.

Det är lätt att tyngas av denna insikt. Det är lätt att som den ena grodan i mjölken ge upp, acceptera och sjunka till botten.

Eller så får man börja simma...

Det positiva är att i slutändan är det vi som bestämmer vad som produceras. Det vi köper görs det mer av och det vi inte köper slutas tillverkas. Tänk på din konsumtion som om alla skulle köpa de varor och produkter som du gör. Hur skulle världen se ut då? Vilka företag skulle finnas och vilka skulle gå under? Sponsrar du De företag som vill ge bättre alternativ eller De som inte bryr sig om konsekvenserna av sina produkter?

Jag vet att det är jobbigt! Det är jobbigt att alltid ifrågasätta, vara den som anses både paranoid och manisk.
Men jag är hellre den grodan som simmar tills mjölken blivit smör och hoppar ur...

4 kommentarer:

  1. Fy! Jag trodde också (kanske naivt) att när en kemikalie testats och funnits hälsofarlig så skulle den sluta användas. Frågan är vem som bestämmer vad som är en "rimig ekonomisk kostnad"... Själv tycker jag att ekonomin väger ganska lätt mot missbildningar, cancer och infertilitet, men tyvärr verkar ju inte alla hålla med.

    SvaraRadera
  2. Vad fin din blogg är! Och vad otrevligt det där...

    SvaraRadera
  3. Jenny; Jag trodde precis som du, det är så självklart att jag tänkte inte att det skulle kunna vara på ett annat sätt...

    Livskompott; Tack, detsamma : )

    Oj, vad luften gick ur mig efter att jag skrev det där. Idag känner jag mer för att ge upp och inte bry mig .. Men imorgon - ett annat år! : )

    SvaraRadera
  4. Det är en skrämmande värld vi lever i och vi som bryr oss får hålla ihop och sprida kunskap och budskap till resten av mänskligheten. Fint skrivet, att vi lånar jorden av våra barn!

    Gillar din blogg och tittar in ibland:-)

    ALLT GOTT!
    /E.

    SvaraRadera