onsdag 12 oktober 2011

För Världens Barn - alla dagar, även vardagar.



En gång fick jag höra att Varje Västerlänning har Tusen slavar som hjälper oss att upprätthålla vår livsstil. Jag tänker att det är hemskt men det är nog inte omöjligt...

Och jag tänker att jag skulle vilja leva utan slavar. I samband med att vi uppmärksammar Världens barn så skriver jag ner vad vi kan göra för att även hjälpa dem när tvs sökarljus inte längre gör oss påminda om dem...


Handla Fairtrade!
När du handlar Rättvisemärkt vet du att förutom att varan är tillverkad utan barnarbete så har de mammor och pappor som tillverkat den också fått en lön som det går att leva på, så att de har råd att låta sina barn gå i skolan. Eller kanske ännu viktigare att deras barn inte behöver svälta trots att föräldrarna arbetar mer än 60 timmar i veckan.


Handla ekologiskt!
Köper du ekologiskt odlade varor så vet du att inga gifter har använts och därför inte heller har det du köper några negativa hälsoeffekter för de familjer som odlat eller tillverkat det.

I Sverige köper vi 24 kg textil per person och år. Mer än 100 miljoner familjer i världen arbetar med bomullsodling.

All bomull som inte odlas ekologiskt kräver stora mängder bekämpningsmedel. De flesta bomullsodlare har inte råd med den skyddsutrustning som krävs. Det innebär att människor insjuknar i allvarliga sjukdomar och att barn förlorar sina föräldrar. Men även att ofödda barn riskerar att födas förtidigt eller att födas med missbildningar.

Ytterligare en aspekt som Gunilla Ander skriver om i sin bok ; ”Bomull – en solkig historia” är att varje höst tvångskommenderas befolkningen i Uzbekistan ut på fälten för att plocka bomull till staten. Arbetet är en rest från Stalins tid och idag tar regeringen officiellt avstånd från barnarbetet men i praktiken är det en sådan stor inkomstkälla att till och med skolbarn plockar bomull på fälten, från soluppgång till solnedgång. Det är ett tungt och slitsamt arbete som medför att det varje år dör barn på bomullsfälten.

Uzbekistan är den tredje största producenten av bomull i världen. Om du kan läsa var någonstans dina kläder är tillverkade så är det inte alltid som bomullsfibern är plockad i samma land. Det vanligaste är att man blandar bomull från olika länder. Detta medför att om man köper kläder som inte är av ekologisk bomull är risken överhängande att det finns Uzbekistansk bomull i tyget.


Till sist; Använd vad Du redan har! – att lämna till återvinning är ingen hållbar lösning!

När vi lämnar ifrån oss våra halvanvända kläder till olika återvinningsorganisationer så är det till viss del bra ur miljösynpunkt. Det är bra så länge kläderna köps i Sverige. Så sluta inte köpa begagnat!

Men alla kläder säljs inte här. De fraktas till andra sidan jorden och säljs i Afrika, Asien men även Östeuropa. Sverker Lindström skriver i sin bok; ”Gränslösa Kläder” de har ”...blivit en vinstgenerator för välgörenhetsorganisationer i väst, men även för handelsföretag, rederier, grossister och försäljare i flera led. ”
Problemet är att i vissa redan fattiga länder har dessa kläder konkurrerat ut landets egen textilindustrin med en förlust av arbetstillfällen som följd.

Vill vi förändra villkoren för världens barn bör vi leva så de har en chans att leva ett liv där de får äta sig mätta, utbilda sig och senare i livet kunna arbeta i en riskfri miljö.

Jag tycker det är jättebra att Världens Barn uppmärksammas på tv-galor, alla möjliga sammanhang och att människor skänker pengar. Men vi måste också ta ansvar för att vår livsstil faktiskt är en del av problemet.

Och släppa våra slavar fria...

2 kommentarer:

  1. Tack för ett mycket fint och viktigt inlägg. Det är jättebra att du skriver som du gör och att du faktiskt idag påminde mig om varför det är så bra med fairtrade och andra saker. Jag vet ju såklart allt det här sedan innan, men ibland är det lätt att glömma innebörden och bara se märlet och tänka; ja det är bra, men idag ska jag köpa något annat....

    Jag tänkte ett tag att jag inte skulle köpa saker till mina vänner i födelsedagspresent utan bara ge pengar till en organisation som de får välja. Jag tror jag ska ta upp det igen.

    Ha en bra kväll.

    SvaraRadera
  2. Tack Anneli!
    Jag blev jätteglad av din respons för jag tänkte faktiskt när jag hade skrivit att det här blev ett tråkigt inlägg om sådant folk inte vill läsa för att det bara spär på det dåliga samvetet... : )

    Vilken bra presentidé. Ett kul sätt att se nya sidor hos sina vänner genom att de själva får välja organisation. Det är inte alla som man vet vad de värderar som viktigast : )

    Ha det bra!

    SvaraRadera