torsdag 16 oktober 2008

Snabb vegetarisk mat


Det är bra för våra barn, oss själva och för vår miljö att äta mer vegetarisk och mindre halvfabrikat. Men ibland är det svårt att hitta tid och inspiration i småbarnstillvaron.
Pia Halls veganska kokbok "Vego Paradiso" har ett eget kapitel som just heter - supersnabbt, och några fler snabblagade maträtter som hon kallar för "icke-recept-rätter.
Det är en bok jag verkligen kan rekomendera för alla som vill äta mer vegetariskt eller veganskt som utöver ren matinspiration även tittar på vegetarianism ur ett närings- och historiskt perspektiv.

4 kommentarer:

  1. Älskar den boken!
    Speciellt hirslådan med squash och aubergine och cowboygrytan, gillar jag.
    (Brukar byta ut alla riktiga vegangrejjer typ sojamjölk mot riktig mjölk och grädde. När man ändå har det hemma.)

    SvaraRadera
  2. Låter som en bra bok. Jag är inte vegetarian men strävar efter att äta betydligt fler vegetariska rätter än vad jag gör idag. Problemet är barnen! Det är inte helt lätt att få i dem vegetarisk mat. Hur gör ni?

    SvaraRadera
  3. cowboygrytan och grytan med bananer och jordnötter gillar jag. Och tunnbrödsrullen!

    veronika; Det är ju vana. Mina barn har fått vänja sig med kött, den ena tycker inte alls om det. För den andra är det "festmat" - eftersom han äter det på julafton...

    Han tycker det är väldigt speciellt att äta kött. När jag var bortrest över en helg hade de varit på en restaurang (som jag bojkottar) och då hade han ätit "kötthamburgare" och det var "Väldigt Gott! - det måste ha varit människokött!?" : )

    SvaraRadera
  4. Människokött.... :D :D

    SvaraRadera