fredag 23 januari 2009

kött, korv och innehållsförteckning...



Jag hittade den här bilden ifrån juldagen där min fyraåring har gjort sig en festmacka. Eftersom jag är vegetarian så äter vi väldigt sällan kött, oftast som här; när det bjuds. Därför är vanlig korv för barnen gjord av soja och annan korv är ju såklart "köttkorv".
Jag har blivit uppmanad att jag inte ska säga till barnen var kött kommer ifrån, att det är djur som de äter. För mig handlar det mer om att om de ska få välja att äta kött så vill jag inte att de i efterhand blir ledsna för att de inte visste vad de åt för något. I mina barns fall så är det inte avskräckande att de äter någonting som varit levande.

Följande konversation utspelades sig när bilden togs;

"Åh, är det köttkorv, eller...?"
"Nej, det är Prinskorv. Alltså; det är inte kött i korven - Det är prinsar i korven!"

5 kommentarer:

  1. Haha, roligt:)
    Det är bra att du låter barnen få prova olika. Finns det verkligen vuxna inte låter barnen få veta att vi äter kor, grisar mm? Och när ska de få veta det? Från andra barn i skolan och bli utskrattade för att de inte visste? Konstigt.

    SvaraRadera
  2. Helt underbart sagt! Riktigt kul - men är underbara. Trevlig helg!
    Ulrika

    SvaraRadera
  3. Barn är underbara menar jag så klart...vad konstigt det blev...

    SvaraRadera
  4. eco chic; Jag tror att det kan vara lite provocerande när det kommer från mig, för inners inne vill jag att de ska välja att inte äta kött...
    Samtidigt så vill jag att det beslutet ska vara deras och inte mitt, då måste de ju få äta kött för att kunna göra det valet.

    Ulrika; ha ha - det kanske var en freudiansk felskrivning..? : )

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Hehe... Prinskorv... Jag fick faktiskt den frågan under julen jag också.

    Min inställning är att det mesta är odramatiskt för barn, om mani nte gör det dramatiskt för dem. De har också en förmåga att förhålla sig sakligt till det. Så jag är öppen o rak. Inget konstigt här att vi drar ned på köttet; vi pratar mycket om maten och var den kommer ifrån.

    SvaraRadera