lördag 3 januari 2009

Min ekostatus...


Andra bilden i år blir på söthunden Ceasar som nu är fem månader och världens Guldhund. Det enda vi får tjata om är att lillebror inte ska krama sönder vår vovve.

Vi som levt med en helt underbar, men väldigt egensinnig, mops är aldeles överväldigade av Ceasars tålamod, lyhördhet och följsamhet.

Ekoblogg har listat det bästa, det sämsta och vad hon kan bli bättre på gällande miljön och uppmanar andra att göra detsamma. Här kommer min lista;


Det 3 bästa;
  • Jag köper bara ekologiska kläder sen ett år tillbaka och kommer fortsätta med det.

  • Jag använder bara ekologiska hår- och hudvårdsprodukter, samt färgar inte håret längre och använder inte nagellack. (ganska stort för en fd maskörassistent)

  • Vi källssorterar, komposterar, har miljövänligare el, äter mycket vegetariskt, krav och ekologiskt, cyklar, går, åker buss och försöker att undvika bilen. Dessutom driver jag edvina.nu där jag försöker göra alla mina val ur ett miljöperspektiv.

De 3 sämsta;
  • Jag har väldigt svårt att inte duscha lite för länge och lite för varmt varje morgon.

  • Jag tycker det är gott med skräpmat, iallafall de tre första tuggorna...

  • Jag glömer ofta bort att stänga av lampor, speciellt när solen lyser och de inte syns...

3 saker att bli bättre på;

  • Jag skulle vilja göra allting lite bättre.

  • Jag skulle vilja ha en biogasbil - men det finns ingen "tank" där vi bor.

  • Jag skulle vilja ha ett miljövänligare boende och kunna odla mer. Än så länge är det på planeringsstadiet, men vi läser mycket och skissar mycket. Vilket vi har märkt är en kul sysselsättning i stället för tv-tittande. Drömma är ju både gratis och miljövänligt ; )

Jag i min tur vill uppmana alla som läser att göra samma lista!

2 kommentarer:

  1. Vilken bra lista! Det känns verkligen som att ni har kommit väldigt långt och det ä både kul och inspirerande att se.

    Jag är lite nyfiken på vilket ekologiskt schampo och balsam du använder? Nästa gång hade jag tänkt att köpa det, men jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig och om priset därute på ekomarknaden är rimligt för en fattig student.

    En till sak när vi ändå är igång: jag har för mig att du skrev om en diskduk för ett tag sen, och det lät verkligen jättebra och jag undrar om du har koll på om det finns några liknande alternativ för vanliga hederliga tvättsvampar som man slänger allt för ofta?

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  2. När frågade så upptäckte jag att mit favoritschampoo bara är miljövänligt, inte eko. Det är faith in nature och finns hos jordklok.se (fast vi handlar vårat på Meretes i Umeå)
    ett billigt ekologiskt shampoo, som vi köper ibland är urtekrams som finns på ekohandel.se
    Jag upplever att de är väldigt dryga. Man brukar säga att shampoo man köper i affären innehåller väldigt mycket vatten, så mycket att det ska löna sig att köpa dyra frisörshampoon. Jag vet inte om det stämmer men tror att det kan ligga något i det.

    Jag har ingen koll på tvättsvampar. Men tror egentligen att trasan kan vara nästan lika effektiv som de vita... Undra om man kan koka den, om man har skurat toaletten, tänkte jag...

    SvaraRadera