tisdag 6 januari 2009

Mina Nyårslöften...

Bild; Muchis


Mitt nyårslöfte under 2008 var att bara köpa ekologiska kläder. Det gick bra, förutom två felköp som bara var Fairtrade, och gjorda av vanlig bomull, dock tillverkade av företag som även har kläder i ekobomull...


Efter ett väldigt sökande och övervägande så köpte jag en vinterjacka som inte var ekologisk eller miljövänlig. Men jag tänkte att om jag inte blir nöjd med min jacka så kommer jag bara att vilja köpa en ny nästa vinter, så det fick bli en som jag velat ha länge, från Fjällräven och deras kläder sliter man inte sönder i första taget. Det var det enda medvetna undantaget jag gjorde.


Så fort jag får tid kommer jag att köpa merinoull från Muchis och sticka mössan på bilden. Ull är bra men ekologisk ull är bättre, men det känns som ett ok undantag när jag i alla fall stickar själv...

Jag kommer att fortsätta köpa ekologiska kläder. Det har inte inneburit någon uppoffring för mig utan varit enbart positivt. Jag har inte heller köpt speciellt mycket och när jag har valt så har företagets etiska profil fått spela in, samtidigt som jag har varit noga med att inte köpa något som jag inte tror att jag använder, det har inte varit några impulsköp...


Något som kommer att bli betydligt svårare är att jag under 2009 inte har tänkt att äta socker. Just nu vet jag inte varför jag var tvungen att uttala detta högt. Kanske för att min man slutat tro på mina sockeruppehåll, då var jag tvungen att dra till med något riktigt ordentligt... 12 månader... *suck*


Sen jag flyttade ihop med min man brukade vi ha januari sockerfri. Jag upptäckte fort att jag mådde så mycket bättre. Ett år fortsatte jag så det blev en 6månadersperiod.


Det är jobbigt att sluta med socker men efter tre veckor ungefär börjar allt annat smaka så mycket godare, då är det värt att ha kämpat. Det jag kan sakna mest är choklad. Men nu har jag hittat socker- och mjölkfri choklad hos Be Happy- så det här kommer att gå bra!

4 kommentarer:

  1. Oehört starkt att lyckas med att bara köpa eko. Jag tror verkligen att jag inte skulle ha en chans att klara mig! Med de förutsättningarna försöker jag istället satsa på riktig kvalité och därför behöva köpa kläder så sällan som möjligt.

    SvaraRadera
  2. Å vilket bra löfte du hade förra året! Jag tänker också göra så i år, fast mest med vanliga kläder, kanske inte utekläder, tack för inspirationen!

    En annan sak som du inspirerat till är att skriva ekostatus. Och eftersom du var en av inspiratörerna till mitt ekostatusinlägg så har jag länkat hit från det inlägget. Hoppas det är ok?

    SvaraRadera
  3. Här har jag smugit runt ett tag, utan att lämna någon kommentar, fy skäms på mig;-) Men nu så finns en liten utmärkelse hos mig till dig! Kika där!

    SvaraRadera
  4. Tack Annie och Johanna - jag blir glad för alla länkar!

    Tack också sy gryn _ jag har faktiskt smygit lite hos dig också : )

    /pernilla

    SvaraRadera