onsdag 23 november 2011

Det finns risker med Återvinningspyssel!


Att se möjligheter i saker som ska kastas bort och göra något av det är en god tanke i sig. 

Samtidigt så måste vi vara medvetna om att vissa saker och material inte är avsedda för barn. De är inte säkra för barn att arbeta men och de skall därför heller inte användas av barn. 

Eftersom många sökning till min blogg via; återvinningspyssel så känner jag att detta är ett relevant ämne att skriva om. För när det gäller barn så finns det en speciell lagstiftning när det gäller leksaker och dess säkerhet. Det finns ytterligare en lagstiftning gällande elektriska leksaker. 

Många material som är perfekta till pyssel, bygg och lek är inte tillverkade för att barn ska limma på, klippa i eller ha i munnen. Som förälder är det här något vi måste vara uppmärksam på i de olika miljöer våra barn vistas.



Ftalater finns även i pet-flaskor och därför bör de inte heller användas till annat än vad den är avsedd för, därefter ska de lämnas till återvinning.

Läs mer om olika märkningar av plast på Naturskyddsföreningens hemsida.

/.../

Bisfenol A kan orsaka allvarliga ögonskador, irritation i luftvägarna, allergisk hudreaktion, det är hormonstörande redan vid låga doser samt misstänks ge skadliga effekter på fortplantningsförmågan. 

Det är kanske frestande att ge sin gamla mobiltelefon som leksak till sina barn, men på liksom det mesta av de elektriska saker vi omger oss med är de fulla av flamskyddsmedel. Enligt SNF kan flamskyddsmedel leda till cancer, fosterskador och hormonstörningar.





Min poäng är att återvinning är bra, men inte i alla former. På samma sätt som att vi som föräldrar reagerar på faror i våra barns miljö kanske det är dags att vi även utbildar oss i och reagerar på dolda, osynliga hälsorisker samt att vi tillämpar den sk Försiktighetsprincipen när det gäller våra barn; om vi inte vet att något är ofarligt så lägger vi det åt sidan tills vi har tagit reda på hur det faktiskt förhåller sig.


Med återkoppling till bilden;Vill ni istället göra Play- Doo, så är det här receptet jag använder;
5 dl mjöl
2 dl salt 
5dl kokande vatten
Karamellfärg, för den som vill, på bilden blå (kan ge allergiska reaktioner)

...Tyvärr inte heller det helt riskfritt...

7 kommentarer:

  1. Intressant inlägg! Brukar själv göra playdon, håller väldigt länge utan att torka.

    SvaraRadera
  2. Vi gör visst samma glögg också : )
    Det är visserligen första året i år.

    SvaraRadera
  3. Där fick jag mig en tankeställare. Min kondd kastar sig ofta över fjärrkontrollen eller nån plastbytta.

    SvaraRadera
  4. Det är svårt för vissa saker, i vissa situationer vill man ju att de ska använda sådana saker, även om det inte är det bästa...

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag hittade precis till din blogg, den verkar jättebra! Särskilt bra inlägg just detta.
    Jag har ingen aning egentligen, men tänkte bara på det sista du skrev om karamellfärg: skulle det inte funka att färga på något annat naturligt vis? Till exempel rödbetor för rosa? Fast det kanske påverkar hållbarheten för leran... Hm.

    SvaraRadera
  6. Det tror jag, ska prova någon gång.
    Annars om jag inte minns fel så ska den röda karamellfärgen inte ha några kända hälsorisker enligt "Äkta Vara"

    SvaraRadera