fredag 11 november 2011

Veganskt Fredagsbidrag

Bild; Santa Maria

För länge, länge sedan när jag bestämde mig för att äta vegetariskt brukade min kompis K bjuda på Tex Mex.

När jag inte längre ville äta kött la hon hon grunden till den godaste Tortillasfyllning som finns. 

Sen träffade jag min blivande man och hans kompis K utvecklade fyllningen med att lägga till bananer och jordnötter.

I samband med att jag slutade med mjölk skedde den slutliga förändringen och resultatet; Perfektion!

Om man får säga det om Tex Mex och halvfabrikat..?

För de som vill prova är receptet; 
1 burk Ekologisk Salsa
1 pkt Ekologisk Tortillas
Eko-Bananer
Saltade Jordnötter
Icas Ekologiska Oliver

Grönsaksfyllning;

1msk rapsolja
1 stor gul lök
1 aubergine
1 zuccini
några champinjoner
några tomater
vitlöksklyfta/or
1 krm Chilipepper
1krm cayennepeppar
1 tsk spiskummin
1 tsk paprika
1/2 msk sojasås, eller efter smak
örtsalt

- Börja från början på listan och lägg i grönsakerna i en panna. Ha inte för hög värme och inte för bråttom. Låt det dra lite på eftervärme.

Avokadoröra:

2-5 avocado
lite citronsaft
1 krm cayenne
vitlöksklyfta/or
örtsalt
Havregrädde alt. en tomat för att få lite tunnare konsistens.

- Mixa ihop.

Servera Grönsaksröran i Tortillas med Avocadoröra, skivade bananer, jordnötter och oliver.

Ät, Njut och tänk på att du samtidigt gör en viktig insats för miljön och hållbar klimatutveckling!
Läs mer om Kött och hur det påverkar vår miljö; Köttfri Måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar