tisdag 15 november 2011

Snart...



2007 öppnade jag Edvina.nu, en webbutik för ekologiska, färgglada barnkläder samtidigt som jag pluggade.

I samband med ett examensarbete där jag ville jobba med miljöfrågan och min personliga frustration över att det var så få som engagerade sig provade jag på att screentrycka.

Jag tryckte små barntröjor i olika nyanser av grönt och blått med barnvänlig och miljövänlig färg på Rättvisecertifierade, ekologiska tshirts. 

Motiven var så klart symbolerna för klimatförändringarna, en stolt Valross och en mild Isbjörn.

Sen hängde jag upp dem på tvättlinor så att de hängde lite i vägen och på två vanliga vita tshirts skrev jag; "Vad ger dig rätten att ignorera mina barns framtid?" 

Jag var frustrerad...

Eftersom jag arbetade utifrån ett miljötänk så var det viktigt för mig att de kom till användning efter kursen var avslutad, så jag sålde dem i min webbutik.

Några månader efteråt blev jag inbjuden att ha mina tröjor på en utställning i Vaxholm. Till den tryckte jag upp tshirts i vuxenstorlekar. 

Sen har det rullat på och efter ett tag insåg jag att mina handtryck, som jag även säljer via återförsäljare, sålde bättre än barnkläderna. När jag väntade mitt tredje barn så stängde jag Edvina men han var bara två dagar gammal när jag stod och screentyckte Clothilde-tröjor, som jag kallar dem.

Jag trycker fortfarande dessa isbjörnar och Valrossar men har lagt till lite bakgrund. Isbjörnen har ett mönster av is som smälter och Valrossen har träd. Min tanke var att jag ville att det skulle se fel ut, att man skulle tänka till.

Jag är fortfarande frustrerad men inte lika ofta, kanske har tiden hunnit ikapp mig?

Snart kommer jag att fylla webbutiken. Små bodys ska fotas och jag har köpt en liten galge bara för det, från Snyggt Igen!

Bli gärna Clothildevän på Facebook så missar ni inte heller om det är något speciellt som händer framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar