söndag 20 november 2011

Köttet eller Barnen


En tredjedel av svenskens klimatpåverkan kommer från maten. 

Som vegetarian har jag ofta fått höra att min mat inte är miljövänlig då den transporteras så långa sträckor...

Det, bland annat, talar Jonas Paulsson från Köttfri Måndag om. Men han säger att det är en myt! 
...och hänvisar till Livestock´s long shadow, del 4, sida 113.

Han talar även om en statlig rapport som heter Bilen, Biffen, Bostaden och handlar om hur hushållens konsumtion ska bli smartare för det globala resursutnyttjande. Den skrevs redan 2007 och någonstans har köttkonsumtionen försvunnit ur miljödebatten. 

Varför kan man spekulera i. 
Jag tror på stora ekonomiska intressen och inflytande från köttindustrin. För hur kan man annars förklara att en FN rapport redovisat att den globala djurhållningen står för 18% av växthusgaser och att det är mer än världens transporter. För jag kan inte tro att människor inte kan tänka sig att ändra sina köttvanor om det skulle göra det bättre på jorden? Om det skulle göra världen bättre för sina barn?

Jonas Paulsson säger även att om nötdjur åt gräs skulle det omvandla 2 energienheter hö till 1 energienhet kött och mjölk. Men när kossorna istället äter spannmål så omvandlar de 20 energienheter spannmål till 1 energienhet kött och mjölk. Så problemet är inte bara att vi äter för mycket kött utan att vi producerar det på fel sätt.

Anledningen till att man ger spannmål istället är att de växer fortare än om de äter gräs, och det i sig är ekonomiskt lönsamt.

Jag har även läst, men minns inte var, att det inte finns tillräckligt mycket gräs på jorden för att det ska räcka till alla djur som naturligt betar. Istället odlar vi majs, ris och soja och ger till djuren, detta samtidigt som en miljard människor i världen svälter...


Ta tid och titta och gör din egen uppfattning; Här!
För snyggare grafik, mindre fakta, men samma budskap, Här!

Jag är själv vegetarian, jag har svårt att förstå att man vill äta kött när det finns så mycket annat att äta. Jag minns hur jag stilla kved när mitt barn i våras delade med sig av sina tankar. Nu tänker jag att han är ett barn av sin tid och förhoppningsvis även sin framtid; där vår köttproduktion måste drastiskt förändras, och att ge sin gamla ponny till sin drake kanske inte är så galet ändå?

I alla fall inte värre än att inte förändra sina köttvanor...

2 kommentarer:

  1. Rackarns, miljon/miljard blir alltid fel... har ingen relation till så stora tal : )

    Tack för en inspirerande föreläsning!

    SvaraRadera