måndag 12 december 2011

Alla barn är Mirakel...

Bild; Clothilde

Jag började skriva på Hellre Hållbart efter att jag startat min första webbutik, edvina.nu. Jag sålde ekologiska barnkläder och att blogga var ett sätt för mig att få samla hållbara produkter och företag utan att behöva köpa in dem och själv sälja dem. 

Det var 2008 då Lyckobacken fortfarande hette Ekoblogg, Ekokul hette fortfarande EkoLek, EkoLeko var någonting min syster funderade på att starta, ända fram till hon upptäckte att domännamnet var upptaget och hon i fortsättningen höll sig till sin glasblåsning

Det här var när Hippihäxan hade livsmedelsbutik, kanske sveriges snyggaste dreads och den grönaste tidskrift man kunde läsa var Naturskyddsföreningens...

Många gröna företag har kommit och gått sen dess. Betydligt fler med hållbar inriktning bloggar idag.

Det var en rolig tid då det inte var ovanlig att någon hörde av sig och erbjöd att sälja mina ekologiska kläder utan personlig vinst, bara för att få visa att det fanns alternativ. 

Men också en jobbig tid då vi hittade en tumör på vår treåring. Stora sorger drabbade vänner, bekanta och deras barn. Ekobloggs Johan och Malins barn föddes alldeles förtidigt och jag minns det som att vi var på sjukhus samtidigt. I en tillvaro när allting handlade om liv och död så tänkte jag ofta på hur det skulle gå för dem. 

Det var den tiden som var upphovet till Mirakel-trycket; För alla barn är Mirakel, en del är bara bättre på att påminna oss om det!

Det gick bra för vår treåring, det gick otroligt nog även bra för Lyckobackens Leon.

Malin köpte senare en Mirakelbody åt honom. Åren har gått, nu är han tre år och har fått ett syskon. 

Ekoblogg har vuxit enormt och bytt namn till Lyckobacken. De fungerar fortfarande som inspiration och erbjuder sig att utan ersättning recensera produkter från företag med hållbar profil. Det är ett fantastisk erbjudande för mindre företag och jag skickade en Mirakelbody.

Men när jag skulle lägga ner bodyn i kuvertet så kändes det lite fel att inte Leon skulle ha någon. Så jag beställde hem en ekologisk tshirt och tryckte en till honom också. Han är en bit inspiration och den sortens barn som är bättre på att påminna oss om att alla barn är Mirakel!


3 kommentarer: