onsdag 7 december 2011

För att kunna säga att man försökte...


Bild; Ekokul

Igår tittade jag i ett lexikon för barn med min sjuåring. Han fastnade vid en bild från ett koncentrationsläger och ville veta varför de såg så sjuka ut. Jag förklarade så bra jag kunde.

 Han ville veta varför ingen gjorde någonting och det var svårare att svara på. 

Sen tänkte jag att den här tiden också kommer att gå till historien.

I och med att isen smälter i Arktis så riskerar mer växthusgaser att frigöras ur isen. Om de flesta av oss ser detta som något skrämmande så ser många oljebolag en möjlighet att nå mer olja och gas. För de flesta av oss så låter det vansinnigt men provborrningar har redan inletts.

Avaaz har en namninsamling för att få EU, Brasilien och Kina att ta rätt väg i klimatförhandlingarna och inte påverkas av de rika oljebolagens önskningar. 

Att skriva på är kanske det minsta man kan göra för att, när någon annan liten sjuåring i framtiden frågar, kunna säga att; jag försökte i alla fall..?

Läs mer Här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar