måndag 5 december 2011

Mössor för Miljön...

Bild; Rino

Bild; VirkUllis

När jag för två år sedan ville köpa en ekologisk eller miljövänlig mössa hade jag svårt att hitta några. De få som fanns var i fel modell och ingen kändes rätt. 

När jag sökte som mest hittade jag VirkUllis som jag frågade om hon kunde tänka sig att virka en mössa till mig i ekologisk ull. Hon sa Ja, och mössan har jag använt sedan dess.

I år blev det aldrig riktigt vinter och kallt. Min fina yllemössa var för varm samtidigt som det var för kallt och blåsigt att vara utan. 

Som tur var sydde Rino de finaste mössorna av återvunna tyger. De är fodrade med fleece, men det går att önska annat foder. Jag köpte en och är supernöjd.

Glädjande är att det finns så mycket mer att välja på i klädväg när det gäller eko och reko-klädkonsumtion, det är inte längre så att jag måste avstå något för att det inte finns. 

Fler fina mössor finns bland annat hos Hildur...

Samt av av äldre modell hos Bortbytingen...

3 kommentarer:

  1. Åh jag behöver en ny mössa! Har stickat en själv för ett par år sedan, men den börjar bli sliten och det blåser in om öronen. Geggamoja har ju vuxenmössor också, och många barnmössor kan funka bra på vuxnatycker jag också om de bara finns i större barnstorlekar.

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Jag slår vad om att jag har en klänning i Rinomössetyget nedpackad nå´nstans! Egentligen var det ett gardintyg. Min dåvarande svärmor (1965-70) in spe sydde många klänningar till mig efter mina ritningar. Den här hade lång kinesärm (lång, smal, litet snibbigt utdragen nedtill på ena sidan, liten kineskrage, tror jag, mina egengjorda silverknappar i en rad fram under kragen o en på vardera ärmens slut. Kortkort förstås. Jag gillade den verkligen. Mössan är snygg! Kram/Lena

    SvaraRadera
  3. Jenny; Tack för tipset : )

    Lena; Du får söka reda på dem, det finns många ställen att sälja dem på.

    Man ska låta kläder älskas av någon annan också! -brukar jag tänka när jag har svårt att skiljas från dem : )

    SvaraRadera