lördag 3 december 2011

Om att välja en jacka...







Bild; Howies

Bild; Junkyard

Redan i höstas kände jag att jag ville ha en ny jacka. Jag hade jackor, så klart, det är väldigt sällan vi behöver köpa ny för att den gamla jackan har fallit sönder. Jag ville ha en ny, längre modell eftersom jag ofta har kjol och fryser om benen på hösten och vintern. 

Men jag har svårt att välja och det blir så mycket att ta hänsyn till när jag ska handla; material, hur det är producerat, behöver jag det överhuvudtaget? 

Så jag kom på att det enklaste vore att korta av en kappa jag redan hade som var alldeles för lång. Först tänkte jag lämna in den för att få det gjort men insåg att det skulle bli finast om man la upp den för hand och det skulle jag klara av själv. 

Så blev det och jag är väldigt nöjd.

Men när temperaturen sjönk frös jag igen och började titta på nya vinterjackor. 

Nu blev det återigen att fundera på vilket material jag ville ha. Hampisfären säljer fina vinterjackor av hampa men ville jag ha en jacka av naturmaterial eller en av återvunnen plast, som står emot blöt snö och regn lite bättre? Jag tittade bland annat på Green Outdor, AddNatures Miljövänligare Val och sökte på 'återvunnen' på Junkyard, många skatemärken var väldigt tidiga med att ha ekobomull och alternativa miljövänliga material.

Naturkompaniet är tydliga med vilka kläder som är "Gröna Val" men trots mycket att välja på jämfört med tidigare år så kunde jag inte bestämma mig.

Som svar på mina grubblerier fick jag en dag tillbaka en jacka jag lånat ut för flera år sedan och inte kom ihåg att jag hade kvar. Den var lång och ungefär vad jag hade tänkt mig från början. 

Den är lite sliten och kanske inte den snyggaste men den påminner mig om saker jag gjort när jag har haft den på mig. Nu översköljs jag av trevliga minnen från en resa till Island, graviditeten med första barnet och långa hundpromenader med min gamla, avlidna hund. 

Det är väldigt roligt...



2 kommentarer:

  1. Howies-jackan var riktigt snygg! Såg ut att vara riktigt varm och go! Den röstar jag för när du väl behöver en ny jacka! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag hoppas nästan att den inte reas ut efter julen. Då blir det svårt att stå emot.
    Tur att jag har begränsad ekonomi : )

    SvaraRadera