onsdag 16 april 2008

Att tänka om...


Det finns väl ingen idag som inte vet att vår konsumtion är ett problem. att vi måste hitta nya tankar när vi handlar. Vi får inte längre tänka "vad billigt... Den köper jag!" Vi ska tänka; Behöver jag verkligen den här? Hur är den tillverkad? Hur har personen som tillverkat denna blivit behandlad? Och så vidare...

Vi konsumerar för mycket och behöver vi egentligen allt? Som småbarnsförälder har jag stött på så många måsten, saker man bara måste ha för att vara en bra förälder. För det är kanske det som är problemet att vi inte längre ser oss för vilka vi är utan för vilka saker vi använder. Rätt barnvagn, skötväska och gulligaste nappar.

Ett föräldraskap som jag tycker mycket om är Attachment Parenting och en del av deras filosofi är bland mycket annat att ifrågasätta om man verkligen behöver alla grejer för att vara en bra förälder, eller är det att vara lyhörd och förstå sitt barn.

Det ena behöver inte utesluta det andra men om man inte har ett barn som behöver en gåstol behöver man inte köpa en utifall att. Och det kanske visar sig att ens barn inte för allt i livet vill ligga i en barnvagn första halvåret. Då är det väl bättre att satsa på en bra bärsjal och vänta med vagnen och köpa en sittvagn på en gång istället.

Det finns barn som växer upp utan vare sig nappar eller nappflaskor, min lilla envisa tvååring är ett lysande exempel. Det har varit helt självvalt dessutom - det har inte spelat någon roll hur gulliga små nappar jag än trugat med...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar