fredag 11 april 2008

Hållbara leksaker - hur kul är det?


Sen några år tillbaka har vi bett släkten att tänka miljövänligt när de handlar leksaker till barnen. De har snällt följt våra önskemål, ibland under mindre protester. Det är svårt att veta hur man ska tänka när det gäller leksaker. Vi har sagt trä istället för plast, undvik batterier och gärna gå ihop och köpa något större än många små presenter.

Det har lett till att min fyraåring är fixerad vid plast. Att han går på en Waldorfförskola gör inte saken bättre. Han älskar plast. På sin senaste önskelista inför julen var det väldigt noga att han önskade sig en brandbil och den skulle vara RÖD och det skulle vara PLAST. Inför sin fyraårsdag önskade han sig en robotmotorcykel. Han visste hur den skulle se ut för han hade hittat en gammal katalog med barnartiklar som vi tidigare fått skickad till oss. Där hade han med stor koncentration och många bläckpennor ringat in en sparkcykel.

Vi blev överförtjusta! Den var jättefin - av trä faktiskt, problemet visade sig vara att företaget med katalogen inte längre hade den i lager. När vi äntligen hade hittat något han önskade sig som kändes bra att köpa och när jag fått med mig alla på att gå ihop så fanns den inte.
Jag kontaktade återförsäljare i England och frågade om de kunde skicka till Sverige. Många gjorde det inte men genom mitt sökande så hittade jag den till slut hos Cycelcomponents i Karlstad.

Jag vet inte hur den är om man hårt granskar den ur ett miljöperspektiv. Men jag tror att den är bättre än femton plastleksaker med batterier och jag tror att den kommer att hålla längre än alla de tillsammans. Och för att vara en robotmotorcykel så är det nog den finaste man kan tänka sig.
Lite Harley Davidson goes Waldorf...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar