torsdag 24 april 2008

Det här med tygblöjor... igen...


Jag pratade med en kompis som som på ett fint sätt ifrågasatte om mitt tjat om tygblöjor inte kan ge dåligt samvete hos de familjer som inte använder dem?

Det är möjligt även om min ambition inte är den. Jag vill visa på och inspirera till bättre val och lyfta fram det istället, i ett samhälle som så mycket styrs av andra krafter.

Jag tycker att man göra bättre val framför de enkla i den mån man orkar med som förälder. När vårt mindre barn hade kolik fick de fina små tygblöjorna ligga orörda, det var viktigare att hinna med våra barn just då. Sen hade vi en period när vi hade hälften tyg och hälften engångs. Och som nattblöja så har vi oftast haft engångsbjöjor - Att slippa riskera att kliva upp mitt i natten har varit viktigare...

Det är inte antingen eller, man kan använda tygblöjor bara när man är hemma. Lyckas man halvera engångsblöjorna så är det jättebra. Då minskar man både sopberget och får ett lättare miljösamvete!

För jag tror att många upplever tygblöjor som enklare än vad det hade tänkt sig innan de provat. Med de tygblöjor som finns idag så är det inte heller svårt att byta blöja i knäet eller om barnet kryper omkring.

Jag vill inte ge dåligt samvete men jag vill att man ska känna till alternativen, ett bra alternativ är blöjan på bilden, Econappi från Eden Baby. Den är av PUL och ekologisk bomullsvelour, samt har ett inlägg av hampa och ekologisk bomullsvelour.

2 kommentarer:

  1. Hej! Nej, det är jättebra att du skriver om det!! Om någon får dåligt samvete är det ju tråkigt för dem. Gäller inte samma sak för tygblöjor som för allt annat?? Det är ju ok att prata om andra ekologiska saker; mat (som faktiskt inte alla har råd till då det är dyrare med ekologiska alternativ) kläder (samma där, om de inte är begagnade.) Bilar osv.
    Tygblöjer däremot tjänar man väldigt mycket pengar på att använda. Det kan bli så gott som gratis om du använder returmaterial och det är dessutom det absolut mest resurssnåla och miljövänligaste. Dessutom pratas det för lite om tygblöjor för man (jag) vågar nästan inte visa det, man skäms nästan. Man är fortfarande udda, präktig och konstig. Det behövs fler som berättar att det är roligt och enkelt eftersom alla tror det är så jobbigt och svårt! Jag hoppas kunna bidra till det så småningom, titta in på Göna Grodan så får du se. / Hälsningar Susanne

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet!
    Jag kollar in hos er lite då och då - såg att ni hade en grodansele som såg jättefin ut!
    Kul!
    /pernilla

    SvaraRadera