torsdag 17 april 2008

Vi har åtta år på oss att rädda jorden...

Jag fick ett mail från Svenska Naturföreningen. Som sa att vi har åtta år på oss att stoppa klimatförändringarna, sen är det för sent.

Det är inte första gången jag jag kommer i kontakt med den här informationen men det tar lika hårt varje gång. Om åtta år är mina barn tio och tolv och jag vet inte hur deras framtid kommer att se ut. Jag kan inte skydda dem, för jag är beroende av hur andra väljer att förvalta vår jord.

Det är lätt att hamna i försvar och hoppas att det är skräckpropaganda, det är lätt inte ta till sig det. Forskarna är i stort eniga om att det är detta faktum vi står inför. Men de är också positiva till att vi kan förändra den situation vi har satt oss i.

Men vi måste börja idag. För vi har inte så lång tid på oss, bara åtta år. Hur gamla är dina barn då?

2 kommentarer:

  1. Om 8 år är min lilla skrutt 12 år. Jag ska anstränga mig alltmer att prata om förändringar. Det måste till en ändring i tänket, framförallt på stora företag. Blir mörkrädd av USAS presentation av miljömål som är tänkta 17 år fram i tiden.

    SvaraRadera
  2. problemet är väl att man inte vill tro att det är sant att det är så kort tid det handlar om - 17 år låter ju bättre...

    SvaraRadera