tisdag 8 april 2008

Könsneutrala kläder, vad är det?


Jag gillar könsneutrala kläder.
Dels för att jag upplever dem som "renare" i sin design. Dels för att jag tror att det är barn bemöts utifrån hur de ser ut. Att vi tolkar en liten kille som tuffare än vad han är när han har eldsflammor och pojkigt. Jag tror att vi omedvetet hjälper små sockersöta flickor mer och även om vi bara vill dem gott så säger vårt handlande att de kanske inte klarar av att göra det själv.
Genom vårt bemötande skapar vi förväntningar, genom vad som förväntas av oss formas vår person.

Men det är svårt att definiera könsneutrala kläder. Var går gränsen? Färg? - Kanske, men samtidigt så kommer ju ingenting heller förändras om färgerna aldrig får överskridas. Jag vill att alla färger ska tillhöra alla. Idag känns det som att det är möjligt. Flickor får idag ha alla färger. Pojkar får ha alla utom rosa, eller...

Får pojkar ha rosa? Det finns pojkläder med rosa detaljer. Vad är det då som avgör genus på en tröja. Modell? Eller är det nyss nämnda detaljerna?

Svåraste frågan för mig är vad gör kläder könsneutrala?
Är det rätt att ta bort allt som kan associeras med kön eller ska man tänja gränserna? När det gäller mitt eget sortiment har jag både rosa och klänningar. Samtidigt som jag vill erbjuda könsneutrala kläder så vill jag kunna erbjuda positiva pojkläder.
Vilken paradox...

1 kommentar:

  1. Vilken trevlig blogg du har. Hittade dig via en annan blogg och hit kikar jag nog in igen=) /Elisabeth, rättvisa barn

    SvaraRadera